Noodklok om Schiphol en KLM

Frans van den Berg
Noordwijk

Het kabinet moet snel met een nieuwe visie op de luchtvaart in Nederland komen. KLM en Schiphol dreigen in rap tempo terrein te verliezen op buitenlandse concurrenten.

,,We maken ons grote zorgen. Er is geen gezamenlijke visie van overheid, KLM en Schiphol op een vlucht naar voren. Het is te veel pappen en nathouden. Dat terwijl de concurrentie van vooral Turkije en het Midden-Oosten groot is. Dat kan grote gevolgen voor onze economie hebben'', waarschuwde Rene Klawer, voorzitter van de werkgeversorganisatie VNO-NCW West en zelf actief in de reiswereld, tijdens een debat van de Dutch Aviation Group in Noordwijk.

De luchtvaart moet een hoge prioriteit krijgen bij het kabinet. Ook gaat VNO-NCW een luchtvaarttafel oprichten om met alle betrokkenen te praten.

Achterhaald

Ook transporteconoom Jaap de Wit ziet een taak voor de overheid. ,,De luchtvaartnota is in 2007 opgesteld en inmiddels achterhaald. De wereld is een andere geworden. Er is een nieuwe visie nodig. We moeten voorkomen dat Transavia straks van Schiphol naar Lelystad gaat en dat die slots worden ingepikt door Ryanair.

Mocht Ryanair echt op Schiphol komen, dan is dat wel degelijk een bedreiging voor het netwerk van KLM. Daarnaast dreigt de komende jaren een enorme overcapaciteit in Europa. Ryanair, Easyjet en Norwegian blijven maar toestellen bestellen, terwijl de vraag binnen Europa nauwelijks groeit.''

Transavia liet weten dat nog helemaal niet vaststaat dat ze naar Lelystad gaat. Mochten slots (start en landingstijden) vrijkomen, dan kan iedere maatschappij daar een verzoek voor indienen. Schiphol-directeur Jos Nijhuis wilde niet inhoudelijk reageren, maar nodigde Klawer uit voor een gesprek.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.