Vrijheid achter de punt

De verwachting is dat er de komende jaren honderden nieuwe extensies zullen bijkomen op internet. Foto PR

De verwachting is dat er de komende jaren honderden nieuwe extensies zullen bijkomen op internet. Foto PR

1 / 4
Peter Lodewijks

De tijd dat vrijwel elke website eindigt op .com of .nl is binnenkort voorbij. Er komt veel meer vrijheid achter het puntje. Elke toevoeging wordt mogelijk, althans voor wie het kan betalen.

Jaren is erover gediscussieerd. Er zijn regels ontworpen en zelfs rechtszaken over gevoerd. Maar nu is het dan zover: de ’generieke top level domeinen’ (gTLD’s), ofwel de namen achter het puntje, worden vrijgegeven.

Tot nog toe telde het internet slechts een kleine 25 gTLD’s als .com en .info en zo’n 250 landspecifieke TLD’s zoals .nl en .de. De verwachting is dat daar de komende jaren honderden nieuwe TLD’s (ook extensies genoemd) bijkomen. En dat was nodig, want sinds het internet steeds meer wordt gebruikt, zijn domeinnamen steeds schaarser. Zeker bij .com (100 miljoen gebruikers) maar ook bij .nl (5 miljoen gebruikers) zijn veel namen al bezet.

Gevulde bankrekening

Bovendien willen bedrijven meer vrijheid in het kiezen van een extensie. Elk bedrijf dat zijn merknaam wil versterken, een goede businesscase heeft en een gevulde bankrekening, kan zijn naam maar ook andere termen aanvragen. Er zijn talloze mogelijkheden, want ook het aantal tekens dat zo’n extensie mag omvatten is niet langer gelimiteerd tot drie tekens. Bedrijven die een generieke naam als .love of .family aanvragen en toegekend krijgen, kunnen die bijvoorbeeld voor kleine bedragen doorverhuren aan particulieren, zoals nu gebeurt met .com en .nu.

ICANN - Internet Corporation for Assigned Names and Numbers - is de Amerikaanse nonprofit-organisatie die de verdeling van de domeinen beheert. De organisatie creëert TLD’s en wijst domeinnamen toe. Het is haar taak om de uitgifte te reguleren en het administratieve proces te begeleiden.

Bedrijven kunnen zelf aanvragen bij ICANN indienen. De toekenning wordt vooraf gegaan door een uitgebreide beoordeling en doorlichting van de aanvrager. Maar niet alleen het proces van toekenning is stevig, ook het prijskaartje van een eigen gTLD is schrikbarend. Aanvragers betalen maar liefst 185.000 dollar. De eerste aanvraagronde is inmiddels gesloten. Toegekend zijn extensies als .hotel, .food, .website en .vlaanderen. In Nederland zijn .amsterdam, .frl (Friesland) en .KPN toegestaan.

De verwachting is dat rap veel nieuwe extensies zullen volgen. Zo zijn er extensies toegekend voor steden en andere geografische aanduidingen - zoals .berlin en .barcelona - en de lijst met aanvragen voor extensies met generieke namen als .love en .bar is enorm.

Alleenrecht

De nieuwe gTLD’s beperken zich niet tot het Latijnse alfabet. Ook verzoeken voor extensies in het Arabisch, Chinees en Cyrillisch zijn veelvuldig ingediend. In principe is elke domeinnaam mogelijk, maar bedrijven als Google, Nike en Coca-Cola die hun naam in meerdere landen hebben geregistreerd, hebben het alleenrecht op hun namen. Een van de eerste aanvragers was Philips. „Voor ons als bedrijf is het een uitstekende manier om de marktpositie en merkbeleving als autoriteit te versterken”, benadrukt Ingrid Baele, vice president van de in Eindhoven gevestigde afdeling Philips Intellectueel Eigendom. „Je wordt straks makkelijker gevonden, want met je merknaam in de extensie kom je hoger in de hierachie van het internet. Ook schept het nieuwe mogelijkheden voor online, mobiele en digitale business. En we wilden echt de eerste zijn. Want hadden we onze extensie .philips niet aangevraagd dan had de deur opengestaan voor anderen.” Philips verwacht de extensie volgend jaar in gebruik te kunnen nemen.

Wie gaat er eigenlijk over het internet?

Het internet is in de jaren zestig bedacht en ontwikkeld door Amerikaanse wetenschappers. Er moest een netwerk van computers komen dat niet kwetsbaar was voor de lange-afstandraketten van de Sovjet-Unie. Internet is een open, wereldwijd netwerk van computerverbindingen, waarbij heel veel kleine commerciële netwerken onderling verbonden zijn, zodat gebruikers via dit netwerk terecht kunnen bij andere gebruikers en informatie en bestanden kunnen uitwisselen. Wel moeten gebruikers voor het gebruik betalen. Als bij internet een knooppunt plat gaat blijft de rest van het netwerk gewoon draaien. Hoewel het internet voor iedereen toegankelijk is en ook geen eigendom is van iets of iemand verklaart de oorsprong wel waarom het beheer nog steeds wordt aangestuurd door de Amerikanen, tot ergernis van landen als China en Rusland.

De Stichting Internet Domein Registratie is sinds 1996 verantwoordelijk voor het uitgeven van Nederlandes domeinnamen met .nl. Over alle andere internationale domeinnamen gaat de organisatie ICANN.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.