Loting teleurstelling voor Sven
Sven Visscher viel buiten de boot.© foto united photos/toussaint kluiters
De uitslag van de loting voor een plaatsje op een middelbare school is extra wrang voor de twaalfjarige Sven Visscher uit Haarlem.
Terwijl 98 procent van de kinderen woensdag hoorde dat ze op de school van hun eerste keuze werden geplaatst, viel Sven buiten de boot. Hij werd niet alleen uitgeloot voor zijn eerste keus, ook een plekje op zijn nummer twee ging aan zijn neus voorbij.
,,Ik wilde heel graag naar het Coornhert of het Mendel. Omdat ik wist dat ik voor het Coornhert zou moeten loten, had ik die school op de eerste plaats gezet. Ik dacht: dan kom ik in ieder geval op het Mendel terecht.”
Maar ook daar zaten de brugklassen al vol. ,,Ik ga nu naar het Schoter Lyceum na de vakantie, als enige van mijn school.” Hij is daarmee een van de 51 leerlingen die niet naar een van de scholen uit hun top twee gaat.
Buikpijn
De teleurstelling is duidelijk van het gezicht van Sven te lezen. ,,Ik was er best wel ziek van, had echt buikpijn. Al mijn vrienden gaan naar het Coornhert. Bij Mendel had ik een goed gevoel. Het Schoter is een heel eind fietsen en ik ken er maar één jongen. Die zit een klas hoger, dus de kans is klein dat ik daar op school mee kan optrekken.”
Hij had het nieuwe schooljaar al voor zich gezien. Bij hun aanmeldingen hadden een vriendje en hij laten weten dat ze graag bij elkaar in de brugklas wilden komen en ze spraken af samen naar school te fietsen.
Teleurstelling
Dat gaat nu niet door. ,,Ik had nog niet heel veel zin om na de zomervakantie naar een nieuwe school te gaan. Dat is nu even moeilijk. Ik wil wel heel snel nieuwe vrienden maken op het Schoter Lyceum.”
Onderwijswethouder Merijn Snoek begrijpt het verdriet van Sven. ,,Naarmate meer kinderen op de school van hun keuze worden ingeloot, is de teleurstelling groter als je bij die kleine groep hoort die niet wordt ingeloot. Dat snap ik heel goed. Gelukkig wist Sven wel direct op welke school hij wel terecht kan. In het oude systeem moest hij nog een keer afwachten of hij kon worden geplaatst.”
Volgens de wethouder hoeft de loting geen nadelig effect te hebben op de lange termijn. ,,We hebben gezien dat het voor de leerprestaties van de kinderen niet uitmaakt of ze op hun nummer één zijn geplaatst of niet.”