Beruchte moord aan de Côte d'Azur

Catherine Deneuve en Guillaume Canet in L'homme gu'on aimait trop'. Foto PR

Nanska van de Laar

De op waarheid gebaseerde film ’L’homme qu’on aimait trop’ speelt voor het grootste gedeelte in de jaren zeventig. Als eigenaresse van een chique casino aan de Côte d’Azur rookt Catherine Deneuve als haar karakter Madame Le Roux sigaretten in een pijpje. Het geeft haar nog meer klasse naast de geföhnde blonde coiffure en de onberispelijke outfits.

Hoe schril contrasteert dat met haar wilde dochter Agnès. Die komt na een stukgelopen huwelijk en een verblijf in Afrika terug naar huis om met geld uit haar erfenis een bescheiden boek- annex wereldwinkeltje te beginnen. Het eerste wat zij wil als haar moeders raadsheer Maurice Agnelet haar van het vliegveld ophaalt, is geen sigaret in een pijpje maar een koude duik in zee.

De gespannen, afstandelijke relatie tussen moeder en dochter is een belangrijk thema in de film. Maar er speelt meer. Onder invloed van haar moeders adviseur, met wie ze een relatie krijgt, verandert Agnès langzaam van zelfverzekerde, vrijgevochten vrouw in het onzekere en afhankelijke meisje dat we in balletpakje op een jeugdfoto zien.

De verandering die regisseur André Téchiné de getalenteerde Adèle Haenel laat ondergaan, is haast te pijnlijk om aan te zien. Opmerkingen die de narcistische, op geld beluste Agnelet (Guillaume Canet) nonchalant op haar afvuurt als ze op de bedrand zit, doen de maag omkeren.

Spoorloos

Daarnaast is ’L’homme qu’on aimait trop’ ook een juridische zoektocht naar waarheid en gerechtigheid. In 1977 verdwijnt Agnès plotseling. Ze is tot op de dag van vandaag spoorloos. Moeder Renée verdenkt Agnelet ervan dat hij haar dochter heeft vermoord en haar lichaam heeft gedumpt. In Frankrijk is het een beruchte strafzaak, zoiets als de Heineken-ontvoering bij ons.

Voor buitenlands publiek had het deel in de rechtbank flink korter gemogen. Het sterke spel van alle acteurs in het eerste en grootste deel van de film compenseert dat echter voldoende. Deneuve, die eerder met Téchiné werkte, betovert deze keer niet zoals in ’Elle s’en va’. Haar optreden is wat vlak. Het zijn Haenel en Canet die de meeste eer verdienen voor hun werk in dit drama aan de Côte.

L’homme qu’on aimait trop

Regie: André Téchiné

Met: Catherine Deneuve, Guillaume Canet, Adèle Haenel

Drie sterren

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.