Aanpak taxi-ronselaars Schiphol is moeilijk
De overlast van ronselende taxichauffers op Schiphol is op korte termijn niet te bestrijden.
Het gaat om een groep van negentig rijders die toeristen in de aankomsthal opwachten en meenemen. Ze staan ook op het Jan Dellaertplein voor de hal met hesjes aan waarop ’official’ staat.
,,Daar is niets aan te doen, het is niet verboden’’, aldus burgemeester Theo Weterings. ,,We treden niet op. Als we het wel doen vervolgt het Openbaar Ministerie niet. Dat is een deel van het probleem.’’
De raadsleden van Haarlemmermeer zijn de overlast zat. Ze nemen termen als wildwest, jungle, apenkooisituatie, derdewereldbeeld en schande in de mond als de taxiproblematiek wordt besproken. Ze vragen om maatregelen, maar de burgemeester heeft er geen wettelijke gronden voor.
Effect
Het enige dat Weterings mag doen is 25 bijzondere opsporings ambtenaren (boa’s) inzetten. Er zijn er nu achttien van wie de helft ziek of vertrokken is omdat ze het werk niet aankunnen.
,,De aanstellingsprocedure is lang, de arbeidsomstandigheden leiden tot uitval en elders zijn meer aantrekkelijke banen voor boa’s’’, vat de burgemeester samen. De handhaving die er is heeft wel effect, ,,want als er geen handhaving is neemt het aantal incidenten toe volgens de marechaussee’’, weet Weterings.
Haarlemmermeer richt zich de komende weken samen met marechaussee, Schiphol, openbaar ministerie en de inspectie van het ministerie op de groep van negentig en dan met name de top vijf van overlastveroorzakers. Gezamenlijk worden die personen aangepakt, waarbij de taxivergunning kan worden ingenomen en de taxi in beslag genomen. Het is een aanpak op de middellange termijn.
Centraal Station
De gemeenteraad wil het liefst morgen al maatregelen, wat Forza-raadslid Paul Meijer betreft desnoods met een noodverordening. ,,Daarvoor is een ernstige verstoring van de openbare orde nodig en daarvan is geen sprake’’, aldus Weterings.
VVD’ er Jurgen Nobel vindt dat op Schiphol het taxi-systeem moet worden ingevoerd dat bij het Centraal Station van Amsterdam geldt. Sinds dat systeem is het daar rustig en verschoof de overlast naar Schiphol.
Burgemeester Weterings gaat dat bespreken met vooral Schiphol. De luchthaven werkt nu met een concessiestelsel dat veel geld oplevert. Gezien de wettelijke beperkingen van handhaving is dat nu niet in het voordeel van de reizigers.