Grote sopraan Charlotte Margiono gelukkig met kleine rollen

Hanneke van den Berg

Dat ze met vreugde ouder wordt in dit vak? Charlotte Margiono had zich dat vijf jaar geleden niet echt kunnen voorstellen. Toch zingt ze deze maand met veel plezier een kleine rol van de opera ’Arabella’, een nieuwe vrolijke productie van De Nationale Opera.

Het Amsterdamse Operahuis viert daarmee de honderdvijftigste verjaardag van componist Richard Strauss. Voor Margiono is het intussen dertig jaar geleden dat ze als bloemenmeisje in Wagners ’Parsifal’ haar Amsterdamse debuut maakte. Daarna zong ze aan de Amstel nog talloze andere, steeds grotere rollen. In 2010 nam ze afscheid van de Sieglindes en de Fiordiliges. Er is vaak gedacht dat ze helemáál geen opera meer wilde zingen, omdat regisseurs de zangers steeds gekkere dingen laten doen. Niets is minder waar.

Extra

,,Toen ik liet weten dat ik geen grote rollen meer wilde zingen, gooide ik misschien een beetje mijn eigen glazen in. Iedereen dacht ik niet meer wilde, maar als je rond de zestig bent, liggen er juist nog heel veel mooie karakterrollen op je te wachten. Niet groot, maar wel zo geschreven dat je een voorstelling net iets extra’s mee kunt geven. Ook die kleine rollen zijn geschreven voor een optimale bezetting.’’

Zoals Adelaide, de moeder in ’Arabella’, een gravin die hoopt dat haar dochter Arabella een rijk huwelijk zal sluiten om haar gezin uit de geldzorgen te halen. ,,De titelrol moet je op mijn leeftijd niet eens meer willen zingen. Zelfs als je stem dat nog aankan.’’

Vijftig

,,Als je de vijftig bent gepasseerd komt er vroeg of laat een kantelpunt. Dan zie je dat er genoeg jonge zangers zijn die zulke ’jonge’ rollen kunnen zingen. Gelukkig zijn er steeds meer dirigenten en regisseurs die daar de waarde van inzien. Intussen is er dan voor ons ook nog genoeg te doen.’’

,,’Arabella’ is een komische opera, maar je moet ervoor oppassen die ook komisch te gaan spelen. We houden ons strak aan de muziek en de tekst en dan blijkt dat de humor die daar in zit vanzelf werkt.’’

Van alles zangers in deze productie is Margiono de oudste. Toch leuk:

,,Vanuit die positie heb ik vorige week voor de cast een speech gehouden, een optimistische blije groep. Regelmatig komt er iemand langs voor tips. Grappig is dat. Eigenlijk ben ik daar ook wel een beetje rots op. Sommige jonge mensen zeggen dan dat ik zo’n lange carrière heb. Tja, dertig jaar lijkt kort, maar is in dit vak al vrij lang.’’

Tijd

Inmiddels is Margiono ook al jaren een veel gevraagd docent. ,,Ik heb zelfs een wachtlijst. Of ik goed ben weet ik niet, maar ik weet wel dat een coach moet weten wat jij nodig hebt. Ik geef nu ook al zes jaar les aan het conservatorium van Utrecht. Ik zit daar in een goed team, maar ik denk toch dat ik wat meer tijd moet hebben om af en toe zulke mooie karakterrollen te zingen.’’

,,Twee leerlingen hebben nu al kleine rollen bij dit operahuis: Fleurike Beelen en Julia Westendorp. Anderen zitten in het koor. Als je weet hoe lastig het is om in dit vak aan de weg te timmeren, ben ik ook daar een beetje trots op.’’

Plezier

Muziek maken is ook plezier hebben. Vandaar dat Margiono nog altijd privé met wat vrienden muziek maakt. Zij speelt dan altviool. Een bescheiden rol voor een sopraan die gewend is haar stem te laten stralen?

,,Ik ben meer muzikant dan zanger. Een altviolist is dienstbaar aan het totaal en dan bevalt me, ook als zangeres. Daarom werd ik veel gevraagd door dirigenten als Harnoncourt en Abbado.’’

Opera

’Arabella’ van Richard Strauss en Hugo von Hofmannsthal. Door: De Nationale Opera. Te zien: Amsterdam, Nationale Opera & Ballet, 13, 17, 20, 23, 25, 27 april en 2 mei. Info: www.dno.nl

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.