Autopech op de vakantierit

Van de auto’s die over de grens met een lekke band te maken krijgen, hebben de meeste geen reservewiel. Foto ANP

Peter Lodewijks

Een vakantiereis vraagt het nodige van de auto. Het is dan ook niet onverstandig om de vierwieler voor de grote rit bij de garage even na te laten kijken op kritieke punten. Organisaties als de ANWB hameren er elk jaar weer op en dat blijkt nodig, want elke vakantieperiode stranden er weer de nodige bolides ergens in het buitenland.

Nu alle zomervakanties voor dit jaar voorbij zijn, heeft leasemaatschappij ALD Automotive eens in kaart gebracht wat de meest voorkomende pechgevallen met de auto in het buitenland zijn. Met stip op één staat vermogensverlies van de motor, gevolgd door een lekke band en problemen met de accu, waardoor de auto niet of moeilijk start. Vermogensverlies van de motor is te verklaren doordat auto’s in het buitenland vaak anders worden gebruikt en belast dan thuis, zeker in bergachtige streken. Op weg naar de vakantiebestemming worden er ook langere afstanden gereden en is de auto vaak zwaarder beladen.

Klassiekers in de categorie pech onderweg zijn het tanken van verkeerde brandstof en problemen met de koeling. Vorig jaar stond vermogensverlies als oorzaak voor een stranding buiten de grenzen nog op een derde plek en in de top-10 van binnenlandse pechgevallen komt deze oorzaak zelfs helemaal niet voor. De meest voorkomende pechgevallen bij binnenlandse ritten zijn achtereenvolgens een lege accu, een lekke band en verkeerde brandstof tanken.

Uit het onderzoek van ALD komt de lekke band ook prominent naar voren. Hij staat zelfs twee keer in de top-10. Opmerkelijk is dat auto’s zonder reservewiel aan boord vaker een lekke band lijken te krijgen dan auto’s mét reservewiel.

Dat is ook weer niet zó vreemd omdat er steeds meer auto’s zonder vijfde wiel worden geleverd en minder mét. Het weglaten van een reservewiel en krik kan tot wel twintig kilo in gewicht schelen. Dat is goedkoper, het scheelt brandstof en de auto kan dan net in gunstigere tarieven vallen.

Autopech top-10

1 Vermogensverlies motor

2 Lekke band (geen reservewiel aanwezig in de auto)

3 Start niet (accuprobleem)

4 Verkeerde brandstof getankt

5 Koelprobleem (vloeistoffen niet tijdig aangevuld/auto te zwaar)

6 Afgeslagen tijdens rijden

7 Problemen met koppeling en/of versnellingsbak

8 Lekke band (wel reservewiel aanwezig in de auto)

9 Bijgeluiden

10 Boordcomputer defect

Bron: ANWB/ALD Automotive

Meer nieuws uit frontpage

Net binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.