Zonnen zonder zorgen

Janet van Dijk
haarlem

De zon kan voor allerlei klachten, problemen en ziekten zorgen, maar gelukkig zit er ook een zonnige kant aan.

Dermatoloog Marcus Muche: „Wolken bieden geen 100 procent bescherming tegen uv-straling. En hoe hoger het gebied is waar je zit, hoe meer schadelijke uv-straling er is. Water laat tot 1 meter diepte 75 procent uv-A-straling en 50 procent uv-B-straling door. Ramen laten ongeveer 70 procent uv-A-straling door en 10 procent uv-B-straling.”

Op die hoge berg lijkt de weerkaatsing op het spierwitte sneeuwdek heftig, op het strand is dat niet heel veel minder. Muche: „ Sneeuw weerkaatst 100 procent, zand echter 80 procent en water 50 procent.”

Het verschil tussen uv-A- en uv-B-straling heeft te maken met de mate waarin straling de huid binnendringt. Variant A dringt door tot de dermis of lederhuid en zorgt voor daadwerkelijke huidveroudering, terwijl uv-B-stralen verbranding veroorzaken en alleen de minder diep gelegen epidermis of opperhuid bereiken.

Zonneallergie

Huidveroudering en verbranding zijn maar een paar nadelen. Dermatoloog Marcus Muche komt een waslijst tegen in zijn praktijk. „Behalve huidveroudering en verbranding zorgt langdurige blootstelling aan de zon bijvoorbeeld voor onderdrukking van het immuunsysteem, huidverdikking, pigmentstoornissen, huidirritaties, -allergieën en -kanker. Een ander probleem is polymorfe lichteruptie (PLE). Eén op de vijf Nederlanders heeft last van deze zonneallergie, die zich uit in jeukende bultjes en blaasjes op de huid. De allergie verschijnt meestal als de zon zich na een periode van afwezigheid weer vertoont.”

Het advies luidt: uit de zon blijven of het lichaam langzaam laten wennen aan zon met behulp van de zonnebank.

Positief effect

Ondanks alle waarschuwingen moeten we vooral niet vergeten dat een dagje (matig) in de zon vertoeven heus geen doodzonde is. Muche: „Het positieve effect van zonlicht is het lekkere gevoel dat warmte en een bruine huidskleur geven. Daarnaast zorgt zon voor een antidepressieve en ontspannende werking en voor een positief effect op psoriasis en eczeem.”

De regels voor goed smeren lijken zo simpel: op het gezicht en de hals smeer je een theelepel zonnebrand. Breng dit aan een halfuur vóór je de zon ingaat en daarna om de twee uur. Zowel de combinaties armen en schouders als borst, buik en rug, als benen en voeten hebben twee theelepels nodig.

De kracht van de zon wordt wel uitgedrukt in de uv-index, die in Nederland kan variëren van 1 tot en met 10. In landen dichter bij de evenaar en in de bergen kan een hogere uv-index gelden. Het KNMI geeft tussen eind april en eind september zonkrachtinformatie op teletekstpagina 708 en via de internetsite www.knmi.nl. Je huidtype en de uv-index bepalen hoe lang je in de zon kunt liggen. Na het zonnen is lauw douchen zonder zeep het beste.

Baby’s en kinderen tot 16 jaar zijn extra gevoelig voor uv-straling. Bescherming in de vorm van schaduw, kleding en een petje of zonnehoed en het gebruik van een anti-zonnebrandmiddel met minstens factor 30 is daarom noodzakelijk.

Zelfbruiner

Bruin zonder zon is de gezondste optie. Cosmeticamerk Sisley introduceerde dit voorjaar Super Soin Autobronzant Hydratant Corps (€80): een combinatie van de zelfbruinende moleculen dha en erythrulose, extracten van viooltjes, tamme kastanjes en antioxidanten. Twee uur na het smeren kleurt de huid, deze teint houdt enkele dagen aan.

Clinique biedt een assortiment aan verzorgende selftanning voor het lichaam en het gezicht (vanaf €24,25).

De nieuwste trend op het gebied van bruinen zonder zon is de zogenaamde tanninghandschoen waarmee je een zelfbruiner egaal in de huid masseert. Dat kan onder andere met Sunjunkie Instant Mousse (€26,50, handschoen €8,65), eveneens verkrijgbaar via de Soap Treatment Stores.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.