Theaterbazen, spreek je uit voor toneel

HAARLEM

In Haarlem komt maandag en dinsdag de theaterwereld bijeen voor het jaarlijkse Congres Podiumkunsten. De deelnemers steken de koppen bij elkaar over tal van zaken, zoals het toneel. Bij de podia van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) was in 2015 12 procent van de bezoeken aan toneel gewijd.

,,Het is een zorgenkindje, wordt gezegd. Ik zou theaterdirecteuren willen oproepen zich toch duidelijk te blijven uitspreken ten faveure van het toneel, omdat ze anders meewerken aan het verdwijnen ervan'', zegt Hans Croiset, regisseur en veelvuldig bekroond acteur. Dit seizoen werd hij geroemd om zijn titelrol in De Vader, aangewezen als een van de beste stukken van de afgelopen tijd.

In met name de hoofdstad hangen de bezoekers aan vooral Toneelgroep Amsterdam vaak met de benen buiten, maar veel podia elders weten lang niet niet altijd voldoende publiek voor drama op de been te krijgen.

Ze zetten het dus minder vaak op het programma. ,,In de grote stad zijn altijd wel geïnteresseerde mensen, maar toneel zit niet echt in onze genen'', aldus Croiset. Toch moet volgens hem alles op alles worden gezet om het toneel te behouden.

Hart en ziel

,,Het is een kunst die noodzakelijk is, bij uitstek vormend werkt'', zegt Croiset. Hij zou graag zien dat theaterdirecteuren ondanks alles meer toneel programmeerden: ,,De behoefte moet worden aangewakkerd, met kwaliteit, educatie en door die directeuren, onze vooruitgeschoven posten'', aldus de toneelnestor, die overigens vol begrip is voor de problemen met financiële haalbaarheid.

Volgens directeur Hedwig Verhoeven van de VSCD programmeren podia ,,met hart en ziel'', maar kunnen ze niet allemaal dezelfde functie hebben. ,,Schouwburgen in kleine steden kunnen niet alle toneeltitels van het seizoen brengen en ook nog liefhebbers van andere genres bedienen.''

Budget

,,Podia in de regio zijn vaak monopolist en hebben de opdracht een breed publiek te bedienen. Ook kampen ze met kleinere budgetten.'' Specialisatie in de programmering, bijvoorbeeld in toneel, is voorbehouden aan de grote steden, zegt Verhoeven.

,,De Stadsschouwburg in Amsterdam programmeert veel toneel, maar dat kan alleen doordat in dezelfde stad ook podia staan die andere genres tonen.''

,,We doen er alles aan om een nog groter publiek te bereiken'', aldus Verhoeven. In 2015 verscheen het rapport Over het voetlicht, vol aanbevelingen voor podia, gezelschappen en overheden. ,,Ik zie dat deze wel goed worden opgepakt.'' Ze ziet ook veel vernieuwing in de toneelwereld en dat geeft haar hoop.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.