’Mét senioren in gesprek’

Frenk Klein Arfmanstadsredactie@haarlemsdagblad.nl
Haarlem

Het souterrain van het Van der Valk hotel in Haarlem vormde vrijdag het decor voor de Wooninformatiemarkt. Georganiseerd door de gemeente, woningcorporaties en zorgverleners.

Van maaltijden aan huis, alarmsystemen en hulp in en rondom het huis tot en met het woningaanbod; over alles is vandaag informatie te vinden. Met de huidige vergrijzing en het toenemend aantal senioren dat langer thuis wil of moet blijven wonen is er een toenemende roep om informatie, vertelt wethouder Jur Botter, die de markt met een inleidend woord opende. ,,Voor de gemeente is het een aandachtspunt. We zijn in staat adequate dienstverlening te leveren, maar er zijn mensen die nog met wantrouwen naar de overheid kijken. Vandaar dat wij deze markt belangrijk vinden. We willen mét senioren praten, niet over ze.’’

Het is drukker dan verwacht. Ilva Mudde van woningcorporatie Pre Wonen was tevoren nog wat huiverig over de opkomst. ,,Ik hoopte op honderdvijftig bezoekers, maar daar zijn we al dik overheen.’’ Pre Wonen laat vandaag zien wat zij aan woningen beschikbaar hebben voor senioren. Net als Ymere en Elan dat zijn. Iets verderop staat een stand van ’Het slimste huis’, dat zich in Alkmaar bevindt. Corien van Berloo: ,,Alle technologie die wij in dat huis toepassen is er al langer. Alleen wij hebben het allemaal in één huis bijeen gebracht.’’ Detectoren die een val registreren, afstandsbediening voor zo ongeveer alles dat van afstand bediend kan worden én de robot Nora zijn enkele van die toepassingen. Nora staat pontificaal op tafel om zichzelf te promoten. Met priemende oogjes kijkt de robot in het rond. Een eerste aanraking levert een wat teleurstellende reactie van Nora op: ,,Ik krijg geen toegang tot het netwerk’’, puft het ding. Maar nadat Corien die toegang heeft geregeld is een aai over de bol van Nora genoeg om hem terstond in Gangnam style te laten dansen. Daarna stelt Nora dat dit erg vermoeiend was en gaat ze even zitten. Nora is er niet om de afwas te doen. ,,Nee, deze robot heeft een puur sociale functie.’’

Veertig kramen staan er vandaag. De informatie is overweldigend. Van de folders die er op alle stand liggen, zou men de open haard een maand lang kunnen laten branden. ,,Toch is die hoeveelheid aan keuzes belangrijk’’, stelt Britt Wassink van de Zorgspecialist. ,,Op die manier kan ieder de zorg kiezen die het best bij hem past. Natuurlijk zie ik hier ook mensen die puffen dat er zo veel informatie is, maar de meesten zijn er blij mee en nemen folders mee naar huis. Bovendien verwijzen we voor bepaalde vragen ook rechtstreeks naar elkaar.’’

Brigitte Crooymans, beleidsadviseur wonen en zorg bij de gemeente, is blij met de bundeling van krachten die uitmondde in deze wooninformatiemarkt. ,,De tijd is er rijp voor. We hebben de intentie dit op jaarlijkse basis te gaan doen.’’

Ook bezoekers tonen zich tevreden over hun bezoek. Hetty van Dam en haar man spoeden zich juist naar een workshop. ,,Wij hebben nog geen zorg of hulp nodig. We redden ons nu nog prima. Maar het is fijn alvast te weten wat er aan hulp te krijgen is. Als het er ooit van komt, weten we bij wie we ons voor wat kunnen melden.’’ Ook zij heeft kennisgemaakt met robot Nora. ,,Ik had deze wel eens op televisie gezien en vond het maar een raar ding. Maar toen die robot zo voor me stond, kreeg ik er een soort van binding mee. Dus het werkt toch.’’

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.