Drie ton voor openbare laadpalen e-auto in Haarlemmermeer

Oplaadpaal.© ANP

Bart Boele
Hoofddorp

Haarlemmermeer steekt tot 2020 een bedrag van 300.000 euro in het realiseren van laadpalen voor elektrische auto’s. Dat jaar moeten er 302 openbare palen staan.

Er zijn nu al driehonderd laadpalen, maar een belangrijk deel is van particulieren en bedrijven en daarmee niet vrij toegankelijk.

De gemeente Haarlemmermeer loopt nu landelijk voorop als het om het aantal e-auto’s gaat en wil die koppositie houden. Daarom wordt er flink geïnvesteerd.

Alle mogelijke middelen om het gebruik van elektrische auto’s te stimuleren worden ingezet. Snelladen, deelauto’s, slimmer omgaan met elektriciteit, innovatieve projecten van de vervoersregio en samenwerking met de luchthaven Schiphol.

Netwerk

Door in kaart te brengen waar nu eigenaren van e-auto’s wonen en werken, maar ook door toekomstige gebruikers te lokaliseren kan effectief worden gewerkt aan een netwerk van laadpalen. Die plannen leiden tot de conclusie dat er over drie jaar 302 openbare palen nodig zijn.

Ze plaatsen, aansluiten en toegankelijk maken kost 20.000 euro per jaar, de communicatie, marketing, het procesmanagement en monitoring kost nog eens 80.000 euro.

Winst

Logische locaties voor laadpalen zijn parkeerterreinen bij supermarkten en sportverenigingen, maar de haalbaarheid daarvan is nog punt van onderzoek. Er wordt per gebied gekeken naar mogelijkheden en wenselijkheid.

VVD-wethouder Derk Reneman, tevens dagelijks bestuurder van de Vervoersregio Amsterdam, kost een laadpaal over een paar jaar geen geld meer. Tot het zo ver is steekt de gemeente er subsidie in om het e-rijden te stimuleren.

,,Het punt waarom winst gaat worden gemaakt op laadpalen wordt vermoedelijk in 2019 of 2020 bereikt.’’

Haarlemmermeer telt nu 1.200 elektrische auto’s en is daarmee in verhouding tot het aantal inwoners, landelijk koploper.

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.