De auto van 500 miljoen

De dikke hybride Outlander: nog niet vaak werden er zoveel exemplaren van een auto ’uit de folder’ gekocht. Foto Mitsubishi

1 / 3
Peter Lodewijks

Over de autoverkopen is dit jaar een boel te melden geweest, maar zonder enige twijfel het meest bizarre verhaal is dat van zo ongeveer de meest verkochte auto van ons land. Maar hij was tot nu toe bij geen enkele dealer te vinden.

Al pakweg een jaar kijkt de autowereld in lichte verbijstering naar de Mitsubishi Outlander PHEV. De oplaadbare hybride-elektrische auto heeft zijn eigen facebook-pagina met een horde volgers, er is een ’PHEV-forum’ op internet, er worden filmpjes op Youtube geplaatst, er is een speciale verzekering die ook laadapparatuur dekt en de liefhebbers kunnen voor iPhone en Android inmiddels een app voor hun smartphone krijgen. Hij is duidelijk megapopulair.

Sterker nog: het is een van de best verkochte auto’s van ons land. Er zijn er 12.000 besteld, maar er is er nog niet één afgeleverd. Logisch, want pas deze week komt de eerste van drie boten vol auto’s uit Nagoya in Zeebrugge aan. Vrijwel de hele productie komt voorlopig naar ons land.

Oude regeling

Dat zal wel moeten ook, want de oplaadbare hybride-suv is in vrijwel alle gevallen besteld door ondernemers die absoluut dit jaar nog een feestelijke berg belastingvoordeel willen scoren volgens de ’oude’ regeling. Lees: in de praktijk zullen ze vaak netto de helft of minder van de catalogusprijs betalen (43 mille).

Er worden op deze wagen opmerkelijke auto’s ingeruild, zo meldt dealer Ralph Gelissen: ,,Een Porsche Cayenne zelfs, maar ook BMW 5, Alfa, Audi’s en een hele dikke Mercedes R. We zijn een van de oudste dealers, mijn vader heeft het bedrijf gestart, maar zoiets hebben we echt nog nooit meegemaakt. Ik heb er 150 verkocht en zélf nog nooit in de auto gereden!”

Een andere dealer: ,,Ik heb ook nog steeds geen auto hier en de enige vraag was voor de verkoop steeds: welke kleur wil je? Ze vertrouwen me kennelijk op mijn blauwe ogen, want meestal maken ze niet eens een proefrit met een gewone Outlander.” Pakweg 8000 kopers moeten de auto nog dit jaar geleverd krijgen. De tijd tikt, want de ondernemers willen niet onder het aanzienlijk uitgeklede fiscale regime van 2014 gaan rijden.

Ook op de facebook-pagina stijgt de spanning intussen naar grote hoogte. Cokky Weyschedé Bosman meldt in haar nieuwste bericht: ,,Vandaag is de laadpaal geïnstalleerd en dan nog 7 dagen en dan is hij er.... moet nog een leuke naam voor de auto bedenken.... kan er al ZO blij van worden...”

Wanneer we haar ouderwets opbellen vertelt ze lachend dat het laadpunt inderdaad is geplaatst. ,,Hij staat onder de carport. Nu de auto nog. Mijn man heeft inmiddels trouwens begrepen dat mijn auto binnenkort dus altijd voor de deur staat en niet die van hem.” Ze is een van de eerste kopers. ,,In december vorig jaar meteen gedaan. Ik ben er zelfs voor naar een dealer op drie kwartier rijden gegaan. Omdat er bij mij in de buurt geen zat. Op 16 of 17 oktober komt ’mijn’ boot in de haven aan. Ik had van mijn leven nog geen telefoon-app van 8,99 euro gekocht maar deze wel, want zo kan ik mijn auto precies volgen. Op de boot.”

Over bizar en laadpalen gesproken... de 12.000 verkochte Mitsubishi’s zullen de sombere verkoopstatistieken omhoog laten schieten. Ook zal het aantal elektrisch rijdende auto’s in één klap zo’n beetje verdubbelen. Er dreigt zodoende een acuut tekort aan parkeerplekken met laadaansluiting. Er zijn zelfs al ’kamervragen’ over de PHEV gesteld.

Wachtrij tijdens Ecomobiel

Vrijwel niemand heeft de Outlander PHEV zelfs maar live gezien. Bij de auto die als demomodel op het testparcours van de beurs Ecomobiel stond verzamelde zich dan ook een indrukwekkende wachtrij. Ruim een maand voor de eerste perspresentatie op pad in Rotterdam dus! Het voetbalstadion kopers dat hem ongezien heeft besteld hoeft zich geen zorgen te maken. De grote ruimtewagen voelt vrij zwaar aan en is dat ook, met zijn zware accu en drié motoren. Twee daarvan zijn elektromotoren op de voor- én achteras (170 pk). Toch stuurt hij plezierig en gaat er desgewenst in alle stilte met fikse stappen vandoor. De auto mag een 1,5 ton zware aanhanger trekken. Uniek voor zo’n semi-elektrische model. Zijn de accu’s na pakweg 50 kilometer leeg, dan gaat de 2.0 liter benzinemotor als een soort generator goed hoorbaar meewerken om extra stroom op te wekken. Even wennen omdat motorgeluid en snelheid niet samenhangen. Bij hogere snelheid en een lege accu zal de benzinemotor ook direct de wielen aandrijven.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.