Wilde stier met militaire precisie

De snelheid straalt eraf bij de 1299 Panigale. Foto Ducati

Michiel Snik

Drie jaar na de lancering van de 1199 Panigale heeft Ducati haar vlaggenschip van de Superbike-familie stevig onderhanden genomen. Op het Portugese circuit van Portimao maakten wij kennis met de 1299 Panigale S, die volgens Ducati-baas Claudio Domenicale de perfectie bijna heeft benaderd.

Was de oorspronkelijke 1199 Panigale al oogverblindend én extreem, bij de nieuwe 1299 heeft Ducati daar nog een flinke kolenschep bovenop gedaan. Door de cilinderinhoud te vergroten naar 1285 cc kon het topvermogen op 205 pk worden gezet, waarmee de 1299 Panigale op dit moment de krachtigste motor op de markt is, maar dat is niet eens het meest indrukwekkende aan de fiets. Die eer gaat namelijk naar het elektronicapakket dat flink is uitgebreid: het race-abs dat op de 1199 Panigale werd geïntroduceerd is met een hellinghoekmodule uitgebreid waardoor ook in de bocht veilig kan worden geremd, de quickshifter werkt nu twee kanten op waardoor ook bij terugschakelen de koppeling overbodig is en de elektronisch geregelde vering werkt nu semi-actief. En dan is er nog de Ducati Wheelie Control, die voorkomt dat je de motor onverhoopt achterover trekt.

Vanaf de eerste sessie op het circuit zijn we erg onder de indruk van de 1299 Panigale S. Door kleine aanpassingen aan de geometrie is de motor met militaire precisie over het circuit te sturen, waarbij we bij het uitkomen van de bocht telkens weer op een haast niet te bevatten acceleratie worden getrakteerd en de wheeliecontrole alle zeilen bij moet zetten om het voorwiel aan de grond te houden. Ondanks alle elektronica voelt de Panigale als een wilde stier, waardoor rijden op het uiterste randje niet aan iedereen is besteed.

Toch, zo extreem als de 1299 Panigale S is als je vol aan het gas hangt, zo gebruiksvriendelijk is 'ie als je het iets rustiger aan doet. Bij lage toeren en in het middengebied is de motor - zeker ten opzichte van z'n voorganger - ontzettend sterk, waardoor de motor ook schakellui goed te rijden is, wat zeker op straat een enorm voordeel zal zijn. Tel daar de veiligheid van hellingshoek-abs, tractie- en wheeliecontrole en de nieuwe bi-directional quickshifter bij op en de 1299 Panigale S laat z'n voorganger in de schaduw staan, hoewel aan al dat moois wel een prijskaartje van 29.290 euro hangt. Er is 'al' een 1299 Panigale vanaf 24 mille.

Ed Smits

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.