McLaren 12C met snufje F1

Peter Lodewijks

McLaren viert in september zijn 50ste verjaardag en het ligt voor de hand dat ’s werelds op één na beroemdste Formule 1-raceteam -achter Ferrari- daar iets meer werk van maakt dan een taart met vijftig kaarsjes.

Ze komen in het najaar met de 916 pk (!) sterke P1 supersportwagen. Nota bene met een elektronisch begrensde topsnelheid van 350 km/u. Saillant detail: hij kan desgewenst ook een kilometer of tien fluisterstil elektrisch rijden. Bij de P1 ligt er namelijk zowel een V8-motor als een gespierde elektromotor achter je rug.

Hybride trend

Dat is helemaal de trend, want ook Ferrari en Porsche komen binnenkort met zo’n in theorie aardig zuinig rijdend hybride ’beest op wielen’. In de praktijk zal de benzine er rap doorheen gorgelen natuurlijk, maar dat mag de pret bij deze orgie van hightech niet deren.

Ondertussen voldoet de McLaren MP4-12C al heel aardig aan de wensen van de liefhebbers. Aan zijn prestaties zal het in elk geval niet liggen. Op een testroute in de Belgische Ardennen komen we er uit eerbied voor de verkeersregels en ons rijbewijs niet helemáál aan, maar de 12C brult volgens McLaren in iets meer dan drie seconden naar de honderd, passeert de 200 binnen negen tellen en houdt het pas bij 333 kilometer per uur voor gezien. We geloven het. Hij gaat er in de praktijk in elk geval vandoor als de brandweer.

De omhoog klappende vleugeldeuren op deze superauto zijn vooral uiterlijk vertoon, maar verder is alles functioneel en op topprestaties afgestemd. Al kun je je afvragen of een aerodynamische luchtrem nu echt onmisbaar is? De spoiler klapt waar nodig als een soort remparachute omhoog voor extra vertraging. Een merkwaardig gezicht in je achteruitkijkspiegel.

Bagage? De 3.8 liter V8 ligt achter je rug, dus alleen in het vooronder is er echt plek voor reistassen. Je klautert letterlijk naar binnen. Over een hoge zijdelings beschermende dorpel heen. Die maakt onderdeel uit van de koolstofvezel ’kuip’ waar de hele sportwagen (net als een formule-racewagen) omheen is gebouwd. McLaren heeft als raceteam al tientallen jaren ervaring met dit zeer sterke en lichte spul. Eenmaal binnen bieden de stoelen een ’zuigende passing’ om je heen. De bekleding is van leer en suède. Diverse hendels lijken uit massief lichtmetaal gefreesd. Schitterend. Niet alleen in het dashboard, maar zelfs bij de sleutel is carbon gebruikt.

Krachtsontplooiing

De naar 625 pk opgevoerde 8-cilinder motor loopt rommelig stationair. Een gevolg van de twéé turbo’s die erop zijn geschroefd. Eenmaal op gang (richting 8500 toeren!) vergeef je het hem subiet. Met zijn keiharde vering verloopt het rijden allesbehalve verfijnd of comfortabel, maar de krachtsontplooiing is fenomenaal. En het geluid bijpassend gespierd.

De 7-versnellingsbak schakel je met ’flippers’ aan het stuurwieltje. Net als de enorme remschijven werkt die techniek subliem, maar een tikje grofstoffelijk. Prestaties gaan duidelijk voor raffinement. Het onderstel mag dan instelbaar zijn, maar zelfs in de stand ’normaal’ komt elke ril in het wegdek door. Bochten raffelt de McLaren dientengevolge met speels gemak af.

Kortom: een ongelooflijk dynamische auto met een snufje Formule 1. Hij is er vanaf 267 mille.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.