Migratieproblematiek, maar dan luchtig

Nanska van de Laar

Het Franse filmmakersduo Olivier Nakache en Eric Toledano timmerde al een paar jaar aan de weg toen het in 2011 een enorme internationale filmhuiskraker afleverde met ’Intouchables’. In die tragikomedie vermengden de filmmakers ernst met humor in een innemend verhaal over de vriendschap tussen een gehandicapte rijkaard en zijn straatwijze zwarte verzorger. Het warm kloppende hart van de film was Omar Sy.

In de immigrantenfilm ’Samba’ mag Sy opnieuw zijn natuurlijke charisma in de strijd gooien. Ditmaal speelt hij Samba, een man die al tien jaar illegaal in Frankrijk verblijft. Hij houdt zich gedeisd, volgt een opleiding tot kok en krijgt een baan aangeboden in hetzelfde hotel waar ook zijn legaal verblijvende oom werkt.

De autoriteiten weigeren hem een verblijfsvergunning te verstrekken en plaatsen hem in een uitzetcentrum. Daar ontmoet hij Alice, een door het leven geblutste vrijwilliger die ondersteuning geeft aan asielzoekers. Charlotte Gainsbourg had het er iets minder vet op mogen leggen met haar onhandigheid en tics. Toch overtuigt de romance die opbloeit tussen de optimist Samba en de neuroot Alice.

Jammer

Regisseurs Nakache en Toledano maken het zware thema van de migratieproblematiek verteerbaar met luchtige intermezzi. Daarbij schrikken ze er niet voor terug om op kluchtige wijze de misverstanden te belichten die ontstaan tussen asielzoekers en de vrijwilligers van de juridische bijstand.

Het is erg jammer dat de filmmakers hun verhaal naar een gelukkig einde sturen met een nogal geforceerd in de steigers gezette persoonsverwisseling. Het was veel mooier geweest als de ontknoping niet was voortgekomen uit het plot, maar uit de mooi geschilderde personages.

’Samba’

Regie: Olivier Nakache, Eric Toledano Met: Omar Sy, Charlotte Gainsbourg, Tahar Rahim Drie sterren

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.