Alsof je in een warm bad stapt

© Lush op Centraal Station Amsterdam.Foto Lotte Pilotte

© foto PR

© Foto PR

© Foto PR

© Foto PR

1 / 5
Hanneke van den Berg

Lush. Opeens was het een begrip. In meerdere grote steden, waaronder Haarlem, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, zijn de winkels met de vrolijke kleuren en de heerlijke geuren al te vinden. En ook via internet zijn hun schoonheidsproducten, gemaakt met verse groente en vers fruit, verkrijgbaar.

Wat is toch het geheim van Lush? Wat is de reden dat veel mensen compleet verliefd worden op producten als hun shampoo, zeep, moisturiser en jelly-douchegel?

Is het omdat ze gegarandeerd dierproef vrij zijn? Dat kan niet de enige reden zijn, want er zijn inmiddels heel wat bedrijven met schoonheidsproducten die geen tests meer doen op dieren. Zijn het dan de vrolijke kleurtjes van de shampoo en massage bars? Komen mensen er graag omdat alle solid-products (dus naast de massage-bars de harde ronde shampoo, zeep en deodorant) onverpakt in de winkel liggen, waardoor er heel wat op verpakkingsmateriaal kan worden bespaard? Is het ’t altijd vrolijke bedieningspersoneel dat je tijdens het uitproberen van de handcrème direct een fijne handmassage geeft?

Eigenlijk kun je je vinger er niet precies op leggen. Vermoedelijk is het een combinatie van al het bovenstaande.

Advertenties

Bijzonder is het wel. Je zult nergens in een tijdschrift een advertentie van Lush aantreffen, want aan adverteren doen ze niet. Zij richten zich veel meer op social media, bloggers en mond tot mond-reclame. En dat is net zo effectief, zo blijkt uit het snel toenemende aantal winkels over de hele wereld.

Ofschoon Lushproducten, in vergelijking tot merken als Chanel en Dior zeker niet duur zijn, is niet alles er even goedkoop. Er is moisturiser die 55 euro kost, maar je kunt er ook hele fijne shampoo-bars krijgen voor 8,95 en daar doe je behoorlijk lang mee. Amadea Boneschansker, communication manager bij Lush Nederland, legt uit waarom de prijzen zijn zoals ze zijn. ,,We proberen ook niet altijd de goedkoopste te zijn. Dat is niet eerlijk naar de leveranciers toe, we proberen ethisch te blijven. Als je gaat proberen de allergoedkoopste ingrediënten te kopen, moet je concessies doen aan de kwaliteit. Door geen advertenties te plaatsen, kunnen we de kosten drukken, maar op kwaliteit weigeren we in te leveren. Daar staan we voor en ik denk dat onze klanten dat ook waarderen.’’

Verse groenten

Het meest bijzondere aan Lush is dat ze verse groenten en fruit in hun producten verwerken. Elke dag worden vele kilo’s biologische avocado’s, asperges, sinaasappels en bananen naar de fabrieken in Engeland gebracht, waar alles, grotendeels met de hand, wordt gemaakt. ,,In alle producten van Lush zit groente of fruit. Daarom is alles ook niet onbeperkt houdbaar. Onze verse gezichtsmaskers bijvoorbeeld moeten in de koelkast bewaard worden en binnen drie weken opgemaakt worden omdat ze volledig uit natuurlijke ingrediënten bestaan, maar de meeste producten, zoals shampoo en gezichtscrème kun je wel een jaar bewaren.’’

,,Lush gebruikt zoveel mogelijk natuurlijke ingrediënten, maar dat lukt niet bij alles’’, zegt Amadea. ,,De shampoo-bars zijn hard en hebben geen parabenen nodig, maar de vloeibare shampoo wel. Zodra er vloeistoffen in een product zitten, zoals water, is een product zonder parabenen maar heel beperkt houdbaar. Maar wij stoppen er alleen parabenen in waarvan in de loop der jaren is vastgesteld dat ze veilig zijn.’’

Speerpunten

Vers en handgemaakt, dat zijn de twee speerpunten van Lush. ,,Tussen het fabriceren van de producten en de levering aan de winkels zit nooit meer dan drie weken. De winkels moeten ook steeds aangeven welke producten ze denken het meest te verkopen, zodat de voorraden goed afgestemd worden op de vraag.’’

De meeste harde producten, zoals de deo-bar of shampoo-bar, zijn onverpakt en worden bij het betalen in een papiertje gedaan. ,,Daar zitten geen vloeistoffen in en dus zijn ze minder bevattelijk voor bacteriën. Hand- en gezichtscrème bijvoorbeeld zit wel in een plastic potje, maar we vragen al onze klanten om deze terug te brengen naar de winkel als ze leeg zijn, zodat we ze kunnen hergebruiken. Op die manier hopen we nog extra bij te dragen aan het milieu’’, aldus Amadea.

Personeel

In de winkels van Lush zul je zelden of nooit een chagrijnige verkoper tegenkomen. Amadea: ,,Al ons personeel wordt er ook op uitgezocht. We willen dat ze volledig achter de filosofie van Lush staan en dat ze het ook leuk vinden dat uit te dragen. De vrolijkheid van de mensen, van de kleuren en van de producten, dat hoort gewoon bij Lush.’’

Op de site www.lush.nl staat onder het kopje ’Over ons’ een filmpje over Lush en hoe de producten worden gemaakt.

Kader:

Million dollar moisturiser

Een moisturiser, oftewel: een vochtinbrengende crème, is heerlijk voor een droge, gevoelige huid. Nu heb ik nogal snel een allergische reactie als ik gezichtscrèmes gebruik. Toen mocht ik de Million Dollar Moisturiser van Lush uitproberen en hè, hè, eindelijk bleef mijn huid eens rustig. Geen rode vlekken, geen kleine pukkeltjes. Gewoon een kalme huid. Lush heeft vrij goedkope moisturisers (bv. Skin Drink, voor €18,25) en duurdere, zoals de Million Dollar Moisturiser, die duurdere ingrediënten heeft, (€54,95). Maar je hebt er heel weinig van nodig en hoeft het na een tijdje ook niet meer elke dag op te doen, want de droge huid verdwijnt echt. Overigens heeft de crème ook een zonnebeschermingsfactor 30, dus in de zon verbranden zit er ook niet meer in. Als je er niet te lang in blijft zitten natuurlijk…

Hanneke van den Berg

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.