Twee fabrikanten, één e-bike

Peter Lodewijks

Een motorfabrikant van naam en faam die de Nederlandse fietsmarkt met een eigentijdse e-bike wil verblijden, hoeveel kans op succes heeft die?

Is er wel ruimte op een markt die in het afgelopen decennium immens is gegroeid en waar de concurrentie steeds scherper is geworden?

Wellicht als je die e-bikes uitbrengt onder het label MBK met de toevoeging ’powered by Yamaha’.

Vast marktaandeel

Bij Yamaha zijn ze, net als bij dochter MBK, echt niet over één nacht ijs gegaan, verzekert de Nederlandse marketing manager Ferdinand Altenburg. Hij heeft er alle vertrouwen in dat het nieuwe merk een vast marktaandeel kan verwerven. Yamaha, een multinational bekend uit de wereld van snelle motoren, waterscooters en piano’s, maakt al jaren fietsen en e-bikes voor Japan. Het Yamaha Power Assist System wordt daar gebruikt voor eigen e-bikes en elders in de wereld geleverd aan een aantal grote fietsfabrikanten, waaronder Giant. En als je dan ook nog weet dat MBK een afkorting is voor Motobecane, dan klinkt het geheel al aardig vertrouwd. De merknaam Motobecane is decennia geleden van de Nederlandse markt verdwenen, maar is elders en dan vooral in Frankrijk blijven bestaan.

,,In Nederland willen we met MBK e-bikes een eigen dealernetwerk opzetten. We zoeken daarvoor vooral de vakhandel op, daar zitten toch de specialisten met kennis die meerwaarde aan de fietsmarkt geven’’, zegt Altenburg. Ook in België en Frankrijk komt MBK met e-bikes op de markt. De eerste modellen zijn al onderweg. ,,We komen met een geheel eigen ontwerp met het door Yamaha ontwikkelde PAS-systeem. Daarmee willen we onder meer een alternatief bieden voor snorfiets en scooter. We zoeken ook bewust de jongere klant op. De e-bike is ook allang niet meer enkel voor ouderen die een fiets met lage instap zoeken.’’

Unisex

Met vier modellen (Allround, Sport, Tour en Urban) gaat MBK de markt op. Alleen het sportmodel kent een dames- en een herenuitvoering, de rest is unisex. De kleurstelling is opvallend: behalve de ook in signaalrood te krijgen Urban zijn de fietsen gitzwart met hier en daar spaken of andere details in felle discokleuren. ,,We willen een fiets aanbieden die de onderkant van de leeftijdsgrens voor e-bikes verlaagt. Denk bijvoorbeeld aan de scholier die elke dag twee keer tien of vijftien kilometer tussen school en thuis onderweg is, dat is ook een potentiële klant voor onze e-bikes. Anderzijds kennen we aan de bovenkant natuurlijk geen leeftijdsgrens. Maar als je een e-bike met lage instap zoekt, tja die hebben we niet.’’

Met de motor dicht bij de trappers en de accu achter de zadelbuis hebben e-bikes met het Yamaha PAS-systeem volgens veel kenners een ideale gewichtsverdeling. Door het lage zwaartepunt leidt dat tot stabiel rijgedrag. Door die indeling oogt de fiets wel wat langer. Of je daarvan houdt, is een kwestie van smaak. De 250 Wattmotor kan zich met de 37 volt li-ion accu meten met heel veel e-bikes in de markt.

MBK-powered by Yamaha wil zich met een serie elektrische fietsen nestelen in het segment dat je als middenklasse kunt aanduiden, met adviesprijzen tussen de 2200 en 2500 euro.

www.mbk-fietsen.nl

Meer nieuws uit frontpage

Net binnen

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.