Stormloop op De Scheepmaker

De Scheepmaker is het donkerrode gebouw rechts. Op de voorgrond het deel van het Scheepmakerskwartier dat nu in aanbouw is.© Illustratie vanOmmeren-architecten

Henk Geist
Haarlem

De verkoop van de woningen begint pas in het najaar, de bouw pas in het voorjaar van 2018, maar nu al verdringen de belangstellenden zich voor woning in De Scheepmaker.

De Scheepmaker verrijst aan de over van het Spaarne, pal naast de Prinsenbrug. De 55 woningen vormen de laatste fase van het nieuwbouwwijkje Scheepmakerskwartier. Aanstaande zaterdag is er een informatiebijeenkomst voor belangstellenden en het belooft storm te gaan lopen. Er zijn al meer dan vijfhonderd gegadigden voor een van de appartementen.

Aan het ontwerp van het plan is een intensief traject met omwonenden vooraf gegaan. Aanvankelijk had de van oorsprong Haarlemse architect Joeri van Ommeren een bouwblok ontworpen dat in zijn geheel van acht lagen hoog zou worden. Dat stuitte op grote bezwaren bij de directe overburen van het Spaarnoogcomplex en de bewoners van het Fabrilo-gebouw op het voormalige Drosteterrein. Zij hadden dan ook al bezwaren ingediend bij de gemeente tegen de benodigde vergunning.

Regie

Onder regie van het communicatiebureau De Wijde Blik zijn omwonenden, ontwikkelaar Wibaut, architect Van Ommeren en de gemeente in een aantal sessies bij elkaar gekomen om te bekijken in hoeverre aan de bezwaren tegemoet kon worden gekomen. Dat heeft geleid tot een verbeterd ontwerp, waarbij het bouwblok aan de kant van de Harmenjansweg niet hoger wordt dan vijf lagen, ook al hadden bewoners van het Spaarnoogcomplex het liever nog lager gezien. Die aanpassing ging ten kosten van zes appartementen.

De vorm van het gebouw is sterk veranderd. Het gebouw loopt - vanaf de Harmenjansweg gezien – trapsgewijs op van vijf naar acht verdiepingen aan het Spaarne. Bij de inpassing is zorgvuldig in kaart gebracht hoe de huidige zichtlijnen lopen onder meer vanuit het Spaarnoogcomplex en de Fabrilo. Daarvoor is een deel van de achtste bouwlaag in een laat stadium ook nog verkleind. De bovenkant van het gebouw is opener en groener geworden door gebruik te maken van groene daken en transparante balkonafscheidingen.

De ingang van de parkeergarage is verschoven naar de Windasstraat. Omwonenden vinden dit een veiliger oplossing dan de aanvankelijke ingang aan de Harmenjansweg. De inpandige parkeergarage, die ook oplaadplekken voor elektrische auto’s krijgt , is met een autolift bereikbaar. Alle bezwaren zijn nu ingetrokken.

Op de bijeenkomst van zaterdag (van 11.00 - 14.00 uur) kunnen belangstellenden aangeven wat hun ideale woninggrootte is en hoe ze de woning ingedeeld en afgewerkt willen hebben. Daarvoor zijn ook interieurarchitecten aanwezig. De bijeenkomst is aan de Harmenjansweg 85.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.