Haarlemmermeer 2017 lijkt nogal saai te worden

In het gebied ten westen van Nieuw-Vennep, hier gezien vanaf de Drie Merenweg, liggen volgens de studiegroep mogelijkheden voor woningbouw. Archieffoto United Photos© UNITED PHOTOS BV

2017 met de klok mee: nog lang geen woningbouw ten westen van Nieuw-Vennep, nauwelijks openingsfeestjes van nieuwe bedrijventerreinen, politici die zich heel rustig houden en de A9 die om Badhoevedorp is gelegd, maar waarvoor Haarlemmermeer de rekening nog moet zien te betalen.© Foto’s United Photos

The Valley ondertekening aan Rijnlanderweg Hoofddorp© SADC

2016-12-01 12:00:47 BADHOEVEDORP - Bouwwerkzaamheden op het viaduct van de A9 over de A4 bij Badhoevedorp. Rijkswaterstaat werkt aan de omlegging en verbreding van de snelweg A9. ANP KOEN VAN WEEL a9 badhoevedorp bij grote in omlegging stappen ORG XMIT: 48716354© ANP

1 / 4
Bart Boele
Haarlemmermeer

Politiek wordt 2017 een beetje saai voor Haarlemmermeer. Natuurlijk, er zijn Tweede Kamer-verkiezingen in maart. Dat geeft ongetwijfeld verschuivingen in Den Haag. Lokaal zijn die niet heel interessant, omdat de lokale HAP de een na grootste partij is. De Haagse verhoudingen zijn niet naar Haarlemmermeer te vertalen.

Volgens het vierjaarlijkse ritme van de gemeenteraadsverkiezingen zou de burger voorjaar 2018 naar de stembus gaan. Door de fusie met buurgemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude is dat een half jaar uitgesteld. Gevolg is dat de lokale verkiezingscampagne pas in 2018 begint.

Dit jaar dreigt het daarom een beetje een saaie boel te worden. De lokale partijen gaan zich nog niet op het scherp van de snede profileren. Ze houden hun kruit droog tot 2018.

De traditionele partijen VVD, D66, CDA, PvdA, GroenLinks en Christenunie-SGP zullen de Kamerverkiezingen op afstand volgen. Hun afgeleiden CDVP, SRH, Onafhankelijk Liberaal en raadslid Van der Veer kunnen zich nog beraden op hun toekomst. Misschien blijkt Forza dit jaar alsnog in te haken op het succes van Geert Wilders’ PVV. De enige lokale partij naast HAP, Een Haarlemmermeer, kan gewoon zichzelf blijven.

De fusie met Haarlemmerliede en Spaarnwoude brengt het inwonertal op iets meer dan 150.000 inwoners. Dat is leuk voor de burgemeester en de wethouders, want zij gaan na de verkiezingen in 2018 daardoor meer verdienen. De nieuwe wethouders 450 euro per maand extra (8.653,50), de nieuwe burgemeester 700 euro extra (10.520,48). Raadsleden komen met 250 erbij op een onkostenvergoeding van 1.932,14 euro. Bruto allemaal, dat wel.

Wonen

Het schreeuwende tekort aan sociale huurwoningen in Haarlemmermeer wordt ook in 2017 niet opgelost. Er zitten veel te weinig nieuwe sociale woningen in de planning: 150 noodwoningen en 48 huizen in de Nieuwe Kom van Nieuw-Vennep, dat is het. Met enige vertraging komt ook de midstay voor spoedzoekers beschikbaar: negentien wooneenheden.

De gemiddelde wachttijd voor een sociale huurwoning is 8,7 jaar en dat blijft voorlopig zo. Er zijn wel allerlei plannen voor woningbouw. Binnen twee jaar tweehonderd huizen, klinkt het officieel. Maar woningbouwplannen kosten tijd. Pas in 2016 is de hoge nood echt doorgedrongen tot de lokale politiek en daarmee de gemeenteraad.

Op z’n vroegst in 2018 is daar pas actie op te verwachten. Niettemin klinkt het in de folders nog altijd ronkend: ,,Haarlemmermeer is een fijne plek om te wonen.’’ En: ,,Wie hier een plek zoekt om te wonen, heeft ruime keus.’’ Dat gaat het geval zijn in de toekomstige nieuwbouwwijken, maar die laten nog jaren op zich wachten.

Werken

De bedrijventerreinen liggen klaar. Al jaren. Tussen Hoofddorp-Zuid en de Ringvaart bij Aalsmeer liggen tientallen hectaren grond te wachten op bebouwing met bedrijfsgebouwen. Alleen staan de ondernemers niet meer in rijen van drie te wachten, zoals voorheen. Haarlemmermeer moet tegenwoordig zijn best doen om bedrijven binnen te halen.

Daarbij komt de toenemende leegstand op bestaande bedrijfsterreinen. In Hoofddorp en De Hoek is het aantal vierkante meters leegstand bijna niet te tellen. Het antwoord van de gemeente zal in 2017 zijn: transformatie. Dat is een interessante term voor het aanbrengen van appartementen en wooneenheden in overtollige kantoorpanden. Het levert de eigenaren geld op. De gemeente faciliteert, zoals dat heet: bestemmingsplannen worden aangepast. Dat zijn procedures die jaren in beslag nemen.

Op oude bedrijventerreinen gebeuren inmiddels dingen die het daglicht niet kunnen verdragen. De Weeren in Zwanenburg bijvoorbeeld, wordt aangepakt. Er zijn tientallen overtredingen vastgesteld. Maar er kan meer worden aangepakt. Waar autoslopersterrein De Liede de zaakjes op orde heeft, kan dat van bedrijfjes in de directie omgeving niet worden gezegd. Een uitdaging voor de overheid als op De Weeren weer alles volgens de regels gaat.

Recreatie

Het is goed wonen, werken en recreëren in Haarlemmermeer jubelen de folders. Die recreatie gaat op lokale schaal goed: bij elke nieuwbouwwijk ligt wel een groengebied. Maar Haarlemmermeer heeft veel grotere ambities: hier moet het recreatiegebied van de Randstad komen waar Amsterdam de overmaat aan toeristen kwijt kan. Park21 heet dat.

Van dat duizend hectare grote recreatiegebied tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep wordt in 2017 nauwelijks iets gerealiseerd. ’De markt’ heeft te weinig interesse voor het gewenste grootschalige themapark, de boeren in het gebied liggen dwars en de (buitenlandse) toerist weet niet eens wat Haarlemmermeer is.

De lokale musea zien daar een gat in de markt. Zij willen in Cruquius al het bijzondere van Haarlemmermeer - en dat is veel - overzichtelijk onder de aandacht van bezoekers brengen. Daar is geld voor nodig en dat schokt de gemeente. De vraag is of de musea een dusdanig centrum gaan ontwikkelen dat behalve de lokale bevolking ook interessant is voor toeristen.

Haarlemmermeer blijft zich maar ontwikkelen. Er zijn weer nieuwe woonwijken in voorbereiding in het westelijk deel. De bereikbaarheid daarvan vergt nieuwe wegen. De Duinpolderweg is het meest besproken. Of die weg er komt, wordt misschien dit jaar duidelijk, maar waarschijnlijk is dat niet. Als de weg er niet komt, moet Haarlemmermeer dit jaar met alternatieven komen om te voorkomen dat de boel vastloopt.

Dit jaar verdwijnt de oude A9 na een halve eeuw uit Badhoevedorp. Een grote toekomst ligt klaar voor het dorp. Klein probleempje nog voor Haarlemmermeer: er moet nog 100 miljoen aan Rijkswaterstaat worden betaald als bijdrage aan de omlegging. Waar die vandaan moet komen, is nog niet duidelijk. De woningbouwplannen waar de gemeente het geld mee wil verdienen, zijn nog onzeker. Haarlemmermeer gaat opnieuw koppig in tegen Schiphol, dat eerder van de Raad van State gelijk kreeg.

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.