Scenario’s liggen klaar als leerlingenvervoer Klomp omvalt

Roel van Leeuwen
Alkmaar

Gerard Groot van de FNV houdt er serieus rekening mee dat het bedrijf Klomp, dat onder meer leerlingen uit het speciaal onderwijs vervoert, het niet gaat redden. In dat geval liggen bij diverse instellingen en gemeenten de scenario's klaar zodat de cliënten niet de dupe worden.

Klomp verzorgt onder andere het leerlingenvervoer en het gehandicaptenvervoer. De busjes rijden voornamelijk in het oosten van het land, maar ook in Brabant en in delen van Noord-Holland en Zuid-Holland.

Door de financiële malaise bij Klomp hebben de bijna duizend medewerkers van het bedrijf in mei geen salaris ontvangen, maar enkel hun vakantiegeld.

In de gemeente Leidschendam-Voorburg staakte het taxibedrijf Van der Wijst deze week omdat hun opdrachtgever – de Klomp Groep – al maanden niet had betaald.

Ontbonden

Van die staking werden 138 kinderen met een handicap de dupe. De gemeente heeft het contract met de Klomp Groep inmiddels ontbonden en laat nu zelf Van der Wijst ritten van en naar de speciale scholen uitvoeren.

Leerlingen uit het speciaal onderwijs in de gemeenten Schagen, Den Helder en Hollands Kroon worden door Klomp zelf naar en van school gebracht en gehaald. Woordvoerster Linda van der Gulik van de gemeente Schagen laat weten dat volgende week bekend wordt wat de gevolgen van de situatie bij Klomp zijn.

Scenario’s

Ze meldt dat er verschillende scenario’s klaarliggen voor het geval Klomp failliet gaat. Het is de bedoeling dat het vervoer van de bijna vijfhonderd leerlingen in de regio gewoon doorgaat.

Naast het leerlingenvervoer naar de verschillende locaties van Heliomare, vervoert Klomp dagelijks ook circa vijfhonderd cliënten van Heliomare naar de verschillende activiteitencentra in Haarlem, Purmerend, Amsterdam en Aalsmeer.

Het gaat dan om cliënten van 18 jaar of ouder met een lichamelijke beperking of met een chronische ziekte. Een woordvoerster van Heliomare geeft aan dat er een goed contact is met Klomp. ,,We zijn wel bezig met een noodscenario, zodat cliënten toch naar de activiteitencentra vervoerd kunnen worden. Dit zorgt ook voor rust bij onze cliënten. Die weten dat we ons inzetten voor een oplossing.’’

Te lage prijs

Volgens Gerard Groot komen de problemen deels doordat Klomp te laag heeft ingeschreven. Dit om bepaalde vervoersopdrachten binnen te slepen. Het bedrijf betaalt daar nu de prijs voor.

Mocht Klomp omvallen dan zet de FNV alles op alles om de chauffeurs van het bedrijf onder te brengen bij nieuwe vervoerders.

Door de financiële problemen zouden garagebedrijven geen opdrachten meer willen uitvoeren voor Klomp, stelt Groot.

,,Klomp zegt tegen de chauffeurs dat de taxi’s nog twee maanden kunnen doorrijden als ze eigenlijk voor de APK gekeurd moeten worden. Maar dat is een absolute leugen. En de bekeuringen van 130 euro zijn voor de chauffeurs.’’

Ook zouden chauffeurs zelf de keuringen moeten regelen en moeten voorschieten.

Klomp was niet bereikbaar voor commentaar.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.