Verdeeldheid over toekomst Binnenweg Heemstede

Meer ruimte voor terrassen op de Binnenweg.

Meer ruimte voor terrassen op de Binnenweg.© sjaak smakman

Sjaak Smakman
Heemstede

De parkeertarieven, de fietsveiligheid, de toekomst van de Binnendoor en uiteraard de nieuwe Vomar blijven heikele punten in de discussie over de toekomst van de Raadhuisstraat-Binnenweg. Het college gaat de komende tijd hard op zoek naar een compromis waarin zoveel mogelijk partijen zich kunnen vinden. Bij voorkeur allemaal, benadrukte wethouder Sebastiaan Nieuwland, want het college hecht aan een breed draagvlak voor de plannen.

Een flink deel van de voorstellen om de winkelstraten toekomstbestendig te maken kan op brede instemming rekenen, zoals meer groen, ruimte voor terrassen en het beter bereikbaar maken van de winkels.

De nieuwe Vomar is de grootste politieke splijtzwam. Het college heeft die daarom zoveel mogelijk losgekoppeld van de Winkelvisie, maar dit gaat voor PvdA, GroenLinks en HBB niet ver genoeg: de ook voor niet-supermarktbezoekers bedoelde parkeergarage zit wél in het plan en dat is voor die partijen reden straks tegen het uiteindelijke plan te stemmen.

Nieuwland vond dat zwaar overtrokken, zei hij, maar hij gaat kijken hoe hij de Vomar nog verder kan wegpoetsen uit de plannen.

Doorhakken

De knoop over de fietsveiligheid moet het college zelf doorhakken. Daar zijn zoveel verschillende meningen over dat het college die kwestie wilde overlaten aan de raad.

Die komt er ook niet echt uit. Alles overziend willen D66 en CDA alles laten zoals het, maar GroenLinks en HBB willen de fietsstrook verbreden om auto’s te dwingen meer rekening met fietsers te houden. De oplossing van twee fietsstroken is bij iedereen helemaal uit beeld.

De plannen om de noordelijke Binnenweg een oppepper te geven door bij de Binnendoor een horeca-plein te maken, kan op grote steun rekenen.

Parkeren

De vraag is echter of het mogelijk is. Voor het (verder) overkappen van de Blekersvaart krijgt het college bij Rijnland de handen niet op elkaar, en bij het herontwikkelen van de Binnendoor zelf stuit het college vooralsnog op de eigenaren van de winkelpanden daar.

Tenslotte zorgen ook de parkeertarieven nog voor verdeeldheid. Het college vindt de huidige 1,50 euro per uur prima en ziet - ook gezien de opbrengst van 4,5 ton per jaar - geen reden daar wat aan te doen. HBB’er Annelies van der Have opperde nogmaals parkeren in de vroege ochtenduren goedkoper te maken om het parkeren meer over de dag te spreiden.

CDA’er Boudi van Vlijmen wil nader onderzoek naar het beste parkeertarief. Hoge tarieven jagen klanten weg, maar (te) lage tarieven maken dat mensen parkeerplaatsen veel langer dan wenselijk bezet houden.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.