De auto en zijn prijskaartje

Peter Lodewijks

Als je in een winkel iets koopt, dan betaal je bij de kassa de prijs die op het kaartje staat. Simpel en doeltreffend dit systeem. Maar in autoland gaat dat anders. Nieuwe auto’s krijgen een prijs, waar niemand hem voor kan kopen. En dat is eigenaardig, maar we doen het er al jaren mee. Reden voor de Consumentenbond om maar weer eens aan de bel te trekken.

Het is ook eigenlijk te gek om los te lopen. In advertenties van een nieuw model staat altijd een interessante vanaf-prijs genoemd. Te koop vanaf 17.999 euro! Maar daar krijg je hem dus niet voor. Er komt sowieso een bedrag bij van een euro of 600 tot wel het dubbele. Dat zijn de zogeheten ’afleveringskosten’ of het ’rijklaar maken’. Het transport naar de dealer, reinigen, poetsen, kentekenplaten en dat soort zaken, het wordt allemaal op de rekening gezet. En die kan nog aardig oplopen. BMW bijvoorbeeld, daar mag je zo’n 1200 euro extra aftikken voor deze post.

En dan hebben we het alleen nog maar over de afleveringskosten. Er is natuurlijk ook nog een hele lijst met extra’s die - de naam zegt het al - extra betaald moeten worden. Dat heeft de koper zelf in de hand, maar die aantrekkelijke vanafprijs verbleekt al gauw als we de accessoirelijst erbij pakken. Het maakt ook het vergelijken er niet gemakkelijker op. Bij het ene merk heb je wel een 1.5 motor en navigatie en verwarmde stoelen, bij de concurrent moet dat er bijgekocht worden. Dat kan hele rare verschillen opleveren. Je moet eigenlijk niet naar de prijzen kijken en eerst je droomauto samenstellen. En dan eens kijken wat dat uiteindelijk allemaal gaat kosten. En dán de droomauto’s naast elkaar zetten en kijken waarop eventueel bezuinigd kan worden.

Maar het begint dus al met die eerste kostenpost, het rijklaar maken. Waar je gewoon niet aan ontkomt. Het moest niet mogen, zeggen we dan. En dat vindt de Consumentenbond ook. Die doet nu opnieuw een beroep op de RAI, de belangenvereniging voor de autobranche, om toch vooral eens over te gaan op het vermelden van all-inprijzen. Zodat de klanten beter weten waar ze aan toe zijn.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.