Geld voor nieuwe Sloterbrug in Badhoevedorp

De Sloterbrug in het hart van de luchtfoto die Henk Roolvink maakte voor de dorpsraad Badhoevedorp. Op de brug zijn het de fietsers die vaak in de knel komen. Bij de nieuwe brug moet dat verleden tijd zijn.

Bart Boele

De financiering van de nieuwe Sloterbrug is rond. Na de zomer wordt met de voorbereiding van het vervangen van de huidige brug begonnen. De nieuwe kan in 2021 klaar zijn.

Na Haarlemmermeer en de Vervoersregio Amsterdam heeft ook de gemeenteraad van Amsterdam groen licht gegeven voor de bijdrage van de hoofdstad aan de nieuwe brug. Die moet de huidige, uit 1962 stammende ophaalbrug vervangen. Haarlemmermeers verkeerswethouder Derk Reneman spreekt van ’een mijlpaal die gevierd mag worden’.

Dat is het zeker, want ondanks alle plannen zag het er naar uit dat Amsterdam haar bijdrage zou schrappen. Het stadsdeel Nieuw-West had jaren geleden al een bijdrage toegezegd. Maar toen werden de stadsdelen opgeheven, ging de gemeenteraad van Amsterdam weer alle beslissingen nemen en verdween de toezegging buiten beeld. De Sloterbrug ligt aan de rand van het Amsterdamse grondgebied en kreeg daarom weinig prioriteit. Haarlemmermeer heeft, ook via de Vervoersregio, stevig moeten lobbyen om het Amsterdamse geld weer beschikbaar te krijgen.

Participatie

Dat is gelukt. Volgens Reneman zal met omwonenden, bedrijven, dorps- en wijkraden aan weerszijden van de Ringvaart worden gekeken naar het ontwerp van de nieuwe brug. Na de zomer wordt daarmee begonnen, kondigt de gemeente Haarlemmermeer aan.

De Sloterbrug wordt door Haarlemmermeer ervaren als een knelpunt voor fietsers. De lange wachttijden voor autoverkeer komen Badhoevedorp wel goed uit. Dat maakt de route tussen Schiphol en Amsterdam door Badhoevedorp onaantrekkelijk.

Er wordt al jaren gezocht naar een oplossing. Vanuit Nieuwe Meer is aangedragen om een brug voor fietsers naast de Sloterbrug aan te leggen. Die brug is beschikbaar. Naast de Bosrandbrug bij Schiphol-oost, een zuster van de Sloterweg, heeft namelijk jarenlang zo’n fietsbrug gelegen. Bij het vervangen van die brug werd de fietsbrug naar een ’bruggendepot’ gebracht. Die had zo naast de Sloterbrug gelegd kunnen worden, maar de suggestie werd nooit opgepakt.

S106

Rijkswaterstaat gaat al over een paar maanden voor de grootste ontlasting van autoverkeer voor Badhoevedorp zorgen. Dat gebeurt door de S106 ’af te maken’. Dat is de weg die nu Amsterdam-Osdorp verbindt met het bedrijvenpark tussen Badhoevedorp en Lijnden. Zodra de oude snelweg A9 is weggehaald, krijgt die S106 een rechtstreekse aansluiting op de A9. Later dit jaar, als de oude A9 en de brug over de Hoofdvaart zijn gesloopt, wordt dit nieuwe stuk S106 aangelegd. De Ookmeerweg, zoals hij nu aan de Amsterdamse kant van de Ringvaart heet, is dan de snelste route om van Sloten en Osdorp via de A9 naar Schiphol te rijden.

Voor de verdere toekomst is er het plan om de S106 vanaf de A9 door te trekken naar Tweeduizend El. Dat ontlast het ’verkeersknooppunt’ Hoofdweg-Schipholweg in Lijnden, waar de wachttijden flink kunnen oplopen. De verkeerslichten hier kunnen niet anders worden afgesteld vanwege de complexiteit van het kruispunt met vier bruggen over de Hoofdvaart en de Spaarnwoudertocht langs de Schipholweg.

De verwachting is dat daardoor minder doorgaand verkeer door Badhoevedorp en over de Nieuwemeerdijk zal rijden. Met een nieuwe Sloterbrug wordt dan ook de lokale verbinding over de Haarlemmermeerse Ringvaart tussen de Nieuwemeerdijk en de Burgemeester Amersfoordtlaan met Langsom en de Sloterweg veiliger voor fietsers. Van deze route maken veel scholieren gebruik.

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.