Winkelcentra in wijken Haarlemmermeer doen het goed

Winkelcentra in wijken Haarlemmermeer doen het goed
Getsewoud, boodschappenlocatie nummer één van Nieuw-Vennep.
© Foto United Photos/Toussaint Kluiters
Haarlemmermeer

De omzetten in het centrum van Nieuw-Vennep zijn de afgelopen vijf jaar flink teruggelopen. Bij de niet-dagelijkse boodschappen gaat het bijna om een halvering (14,9 miljoen euro in 2016 tegen 27,9 miljoen in 2011). Bij de dagelijkse boodschappen is de daling kleiner: van 43 naar 35,1 miljoen. Omdat in winkelcentrum Getsewoud die omzetten juist van 24 naar 41,3 miljoen stegen, is dat nu dé boodschappenlocatie van het dorp.

Dat is een van de meest opvallende uitkomsten van het Koopstromenonderzoek 2016 van de provincie.

Ook in het centrum van Hoofddorp staan de omzetten onder druk: werd in 2011 nog 227,8 miljoen uitgegeven aan niet-dagelijkse boodschappen, vijf jaar later was dat nog maar 213,7 miljoen. Een daling van ruim tien procent dus. Opvallend genoeg viel bij de sector mode en luxe juist een omzetstijging te noteren: van 138,1 miljoen naar 146,6 miljoen.

Bij de dagelijkse boodschappen was de daling extra fors: tekende die sector in 2011 nog voor een omzet van 88,9 miljoen, vijf jaar later was dat 61,1 miljoen. Een kleine dertig procent minder dus.

Getsewoud

Werd in 2011 nog 24 procent van de dagelijkse boodschappen in de polder in Hoofddorp-centrum gedaan, in 2016 was dat 16 procent geworden. Kleinere centra kregen juist meer van de koek: Getsewoud ging van 6 naar 11 procent, Zwanenburg van zeven naar tien en ’t Paradijs van zeven naar negen.

Het lijkt te passen in de trend om de dagelijkse boodschappen zo dicht mogelijk bij huis te doen, al vertelt dat bij sommige centra niet het hele verhaal.

Zo doen in het Vennepse wijkwinkelcentrum Getsewoud flink wat mensen van buiten de polder hun boodschappen. Een meerderheid daarvan is Hillegommer, maar ook vanuit Kaag en Braassem komen heel wat klanten.

Amsterdammer

In Zwanenburg komt zelfs 46 procent van buiten de Ringvaart, als het om de dagelijkse boodschappen gaat. Drie kwart daarvan is Amsterdammer, een kwart komt uit Haarlemmerliede en Spaarnwoude. Over dubbeldorp gesproken.

Een winkelcentrum als ’t Paradijs lijkt het wel met polderpubliek te redden: dat stuwde de omzet bij de dagelijkse boodschappen van 26,7 naar 34,8 miljoen op en bij de ’niet-dagelijkse’ van 2,3 naar 4 miljoen.

Over het algemeen zijn de klanten tevreden over de bereikbaarheid met de auto, net als over de parkeertarieven. Op dat laatste punt scoort Woonboulevard Cruquius zelfs een 9,2. De 6,3 van Hoofddorp-centrum steekt daar mager bij af.

Wat de bereikbaarheid met openbaar vervoer betreft, zit het wel snor in Getsewoud en het centrum van Hoofddorp, met respectievelijk een 7,9 en een 7,8. Cruquius krijgt daarentegen een 4,2. Ook bij Zwanenburg (5,7), het centrum van Nieuw-Vennep (5,8) en Badhoevedorp (5,9) kan het openbaar vervoer beter.

Verdubbelde

Op het gebied van horeca scoort Hoofddorp-centrum het beste (7,5), gevolgd door het centrum van Nieuw-Vennep (6,6), Getsewoud (6,4) en Zwanenburg (6,2). Hekkensluiters zijn het centrum van Badhoevedorp (5,4) en Cruquius (5,5).

De leegstand daalde in Getsewoud (van twee naar nul procent) en ’t Paradijs (van zes naar nul procent). In Cruquius verdubbelde het juist (van één naar twee procent), net als in Badhoevedorp (van tien tot 23 procent).

In Hoofddorp zat de stijging van elf naar twaalf procent onder het provinciaal gemiddelde van 25 procent, terwijl het Vennepse centrum er zo’n beetje op zat: van zeven naar negen. In de overblijvende meters gebeurde in Badhoevedorp iets bijzonders: ’niet-dagelijks’ halveerde, ’dagelijks’ vertoonde een plus van tien procent.

Bijzonder ook is het om te zien hoe groot de regio is van waaruit mensen op Hoofddorp-centrum afkomen voor het échte winkelen. Niet alleen Aalsmeer (zeven procent) en Amsterdam (zes procent) scoren goed, ook Amstelveen, Haarlem en Kaag en Braassem doen dat met elk drie procent.

Gemeenten als Hillegom, Nieuwkoop, Alphen aan den Rijn en Ronde Venen leveren een respectabele twee procent. Daarbij verbleken de procentjes van Heemstede en Bloemendaal een beetje.

Meer nieuws uit Haarlemmermeer

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.