De onvoorspelbare Nanine Linning

Beeld uit ’Silver’.© Foto Annemone Taake

Emma Välimäki in ’Silver’.© Foto Philipp Zinniker

Beeld uit ’Silver’.© Foto Philipp Zinniker

Beeld uit ’Silver’.© Foto Annemone Taake

Beeld uit ’Silver’.© Foto Annemone Taake

1 / 5
Nanska van de Laar

Het meest bijzondere aan de creaties van choreografe Nanine Linning is de onvoorspelbaarheid. Ook in ’Silver’ weet ze de spanning tot het einde toe vast te houden en rest na afloop het gevoel jezelf even kwijt te zijn.

De Nederlandse choreografe, die jaren geleden als groot talent boven kwam drijven bij het Scapino Ballet, opereert vanuit het Duitse Heidelberg waar ze sinds 2009 haar eigen gezelschap leidt. Helaas zijn haar producties hier maar mondjesmaat te zien. Jammer, omdat haar fysieke idioom - intens en heftig - telkens weer tot de verbeelding spreekt.

Robotica

En Linning is ook meer dan enkel choreograaf, ze is een beeldend kunstenaar die vanuit verschillende disciplines een nieuwe werkelijkheid op het toneel brengt. Ook ’Silver’ is een multidisciplinaire totaalbelevenis, die ze liet ontstaan vanuit haar fascinatie voor technologie. Ze schetst een toekomstbeeld waarin de robotica een onthutsende dominante plek inneemt en waar het levende wezen - de mens als individu - de ondergeschikte positie heeft.

De in het web verstrikte danseres lijkt nauwelijks aandacht te trekken van het publiek dat de zaal binnentreedt. Maar als dan geheel onverwacht het toneelbeeld verandert en het zilver schittert, verstommen de toeschouwers stante pede.

Kwetsbaarheid

Linning mag dan wel geen echte robots gebruiken, de wijze waarop de in zilveren pakken gehulde dansers - uiteindelijk allemaal met één en hetzelfde uitdrukkingsloze gelaat - zich voortbewegen lijkt welhaast puur mechanisch.

De mens als machine in een uniforme massa of de machine die de gedaante van de mens aanneemt. Daartegenover staat de schoonheid van het menselijk lichaam, zacht en vloeiend. De choreografe legt hier in organische vormen de kwetsbaarheid van het bestaan bloot. Of zijn het hier menselijke hybriden?

Linning werpt met ’Silver’ vragen op, maar dringt geen antwoorden op. Ze laat de vrijheid tot eigen interpretatie aan haar toeschouwers. Hoe ver gaan we in onze ontwikkeling van de technologie? En in hoeverre zal die uiteindelijk het menselijk voortbestaan bedreigen? Met haar creatie neemt Linning haar publiek mee in wat een angstaanjagende toekomst zou kunnen zijn.

En dan is er toch dat abrupte einde. Je voelt hem wel aankomen, maar nog niet op dat moment. Dat is de kracht van Linning: ze lokt nieuwsgierigheid uit, durft grenzen over te gaan en doet dat in wat voelt als een intieme setting zodat haar publiek met een ander gevoel de zaal verlaat dan het binnenkwam.

In den beginnen ietwat verloren misschien, maar niet minder strijdbaar. En daar raakt ze een groot goed: de menselijke emotie.

Dans

’Silver’, door Dance Company Nanine Linning. Bijgewoond op 11 januari in de Stadsschouwburg te Amsterdam. Nog te zien in o.m. de Utrechtse Schouwburg op 16 januari. www.naninelinning.nl

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.