Roman of thriller?

Hanneke van den Berg

Is het omdat de benaming ‘literaire thriller’ door de komst van tientallen uit dezelfde mal gegoten, zogenaamde thrillerschrijvers gedevalueerd is?

Hoe dan ook, de uitgever noemt ‘Melanie’ van Carel Donck (1946) liever een ‘roman’. En dat terwijl zowel ‘literair’ als ‘thriller’ hier uitstekend op zijn plaats zou zijn. Want Donck levert een uiterst spannend verhaal af, dat bovendien psychologische diepgang en een uitstekende plotlijn bevat.

Een mooie jonge vrouw, Melanie, wordt in het bijzijn van haar driejarige zoontje vermoord. Onbedoeld raakt haar zus Saskia betrokken bij het onderzoek, als zij in de flat van Melanie een man aantreft die zich uitgeeft voor politieman. Al snel ontdekt ze dat deze Martin weliswaar ooit bij de politie was, maar dit onderzoek slechts doet omdat hij de vader van Melanies zoontje is. Hij weet Saskia over te halen zich op duistere seks-sites te begeven in een poging om de moordenaar te vinden.

Donck is van oorsprong scenarioschrijver en leverde in die hoedanigheid scripts af voor tv-series als ‘De 9 dagen van de gier’ en ‘Zwarte sneeuw’. Die achtergrond is duidelijk te herkennen in ‘Melanie’. Hij schrijft beeldend, weet scènes vloeiend in elkaar te laten overlopen en zorgt telkens bijtijds voor een verrassende wending. Een thriller waar menig thrillerschrijver nog een puntje aan kan zuigen.

Carel Donck: Melanie. Uitg. De Arbeiderspers, €18,95

Vier sterren

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.