Eco-tunen of anders rijden?

Peter Lodewijks

Auto’s verbruiken vaak veel meer brandstof dan de fabrikant belooft. Tunen dan maar? Of anders rijden?

Jeroen van Beek, eigenaar van Unlimited Tuning in Amersfoort, plugt zijn laptop in de on board diagnostics (obd) stekker onder het dashboard van de BMW. Hij leest de software uit en anderhalf uur later uploadt hij nieuwe die benzine-auto’s volgens hem 8 tot 10 en dieselauto’s 12 tot 19 procent zuiniger maakt. En niet alleen dat, de trekkracht zou ook toenemen.

Van nieuwe auto’s valt het door de fabrikant in de folder omschreven verbruik vaak vies tegen. In een recent TNO-rapport staat in een test van acht auto’s dat zij gemiddeld 23 procent meer verbruiken dan het laagste verbruik dat de fabrikant belooft. Wie daar iets aan wil doen, kan kiezen voor een andere rijstijl, volgens de al tien jaar oude campagne Het Nieuwe Rijden. Zuiniger rijden kan ook door je auto zuiniger af te laten stellen, eco-tuning.

Zuinige software

Voor 225 tot 325 euro voorzien bedrijven zoals dat van Van Beek de boordcomputer van auto’s van ’zuinige’ software. Voor vrachtwagens rekent hij zo’n 800 euro. „De meeste auto’s van na 1998 hebben zo’n obd-stekker. Als je meer dan 35.000 kilometer per jaar rijdt, wordt het interessant.”

Gerrit Kadijk van TNO is sceptisch over ecotuning: „Daar hebben wij over het algemeen zeer negatieve ervaringen mee. Het leidt in de praktijk veelal tot een verslechtering van emissies én verbruik. Ik heb er nog geen goede voorbeelden van gezien.” Erik Jan de Jong, adviseur auto van de ANWB: „Wij gaan er vanuit dat autofabrikanten motoren zo goed mogelijk afstellen. Zij hebben er immers zelf belang bij omdat de belasting tegenwoordig wordt afgestemd op de CO2 -uitstoot en die is gerelateerd aan het verbruik. Fabrikanten houden bij het afstellen van de motor ook rekening met andere aspecten, zoals vlot weg kunnen rijden. Sommige getunede auto’s stotteren bijvoorbeeld in files of houden in als je weg wilt rijden.”

Van Beek weet dat autofabrikanten miljoenen steken in het afstellen: „Maar hun auto’s moeten over de hele wereld onder alle omstandigheden kunnen rijden, van het hoge noorden tot in de tropen. Daarom bouwen ze een gigantische buffer in. En wij kunnen daar, omdat we in Europa perfecte brandstoffen hebben, een flink stuk vanaf halen.” Het stotteren en inhouden herkent hij niet. „Wij geven ook twee jaar of 100.000 kilometer garantie op tuning-gerelateerde problemen.”

Kadijk zou zelf ’alleen aan eco-tuning beginnen op basis van echte testrapporten die aantonen dat het werkt’. „Maar de claims van tot 20 procent minder verbruik heb ik nog niet met testrapporten onderbouwd gezien.” De Jong: „Mensen moeten er goed over nadenken en weten met wie ze in zee gaan. Als een dealer er achter staat en de garantie gewoon doorloopt, is dat prima, maar dat is niet altijd het geval. En je moet goed uitrekenen hoe lang het duurt eer je de investering hebt terugverdiend.” Unlimited Tuning zegt in een jaar zo’n 1200 auto’s te eco-tunen. Dat is inmiddels meer dan het aantal dat voor chip-tuning komt, die alleen het motorvermogen oppimpt.

Sloom rijden

Over Het Nieuwe Rijden is Kadijk van TNO veel positiever dan over eco-tunen. Dat kan volgens hem 10 tot 20 procent schelen. „Je kunt veel besparen als je alle tips combineert: zo vaak mogelijk uitrollen, vlot opschakelen bij maximaal 3.000 toeren, op de snelweg rechts blijven rijden met 90-95 kilometer per uur; dat scheelt enorm.”

Student Luke Lathouwers van de Technische Universiteit Eindhoven liet onlangs in een afstudeeronderzoek zien dat tot 12 procent besparen met een aangepaste rijstijl mogelijk is, zonder dat automobilisten het gevoel krijgen dat ze ’sloom’ rijden.

Nieuwe rijden

Het Nieuwe Rijden betekent niet sloom rijden, maar wel zo efficiënt mogelijk. Er is best veel brandstof mee te sparen.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.