Meerlander: de VW Kever onder de aardappels

Richard Walraven
Haarlemmermeer

,,Het ontwikkelen van een nieuwe aardappelsoort kost maar liefst tien tot vijftien jaar”, vertelt Peter Könst die sinds 1992 samen met zijn broer het bedrijf runt.

,,Mijn vader was vroeger akkerbouwer en hield zich hobbymatig bezig met aardappelveredeling. De Meerlander is door mijn vader gemaakt en stond in 1947 voor het eerst op de rassenlijst.” En zo begon de aardappelveredeling. Ondertussen gaan de aardappels van gebroeders Könst de hele wereld over. ,,Het zou zomaar kunnen dat als je bij de Zuid-Afrikaanse McDonalds in Kaapstad een patatje haalt, de friet gemaakt is van onze Fianna aardappel.”

Aan het ontwikkelen van één ras gaat heel wat vooraf. ,,Afhankelijk van het uiteindelijke doel van de aardappel – of de aardappel bijvoorbeeld voor chips of patat bedoeld is – worden verschillende rassen met elkaar gecombineerd.” In de kas laat Könst zien hoe dat gaat: ,,Hier staan de zogenoemde kruisingsouders waarvan de bloemen elkaar bestuiven. Door de bestuifde aardappel op een steen te laten groeien, komen er geen knollen bij zoals een aardappel normaal doet, maar groeit hij de hoogte in. De tomaatachtige bessen die aan de aardappelplant groeien, bevatten zo’n honderd tot driehonderd zaden waaruit de nakomelingen voortkomen. Wij planten vervolgens zo’n dertigduizend nieuwe genotypes in ons proefland en daaruit volgt een selectie op bijvoorbeeld kleur, vorm, grootte en kookeigenschappen. Vijf jaar lang testen we de aardappels op ons eigen land, daarna op locaties elders in Nederland en vervolgens wordt er na tien jaar nog op buitenlandse bodem getest. Uiteindelijk blijft er van de dertigduizend zaden waarmee we begonnen één soort over die de markt op gaat.’’ Vergeleken met zo’n vijftig jaar terug is er veel veranderd in de aardappelmarkt. ,,Tegenwoordig besteden mensen veel minder tijd aan koken. Dit is van invloed op het type aardappel. Als je de Meerlander ziet, dan zie je dat er allemaal kleine putjes in zitten, de ‘ogen’ waaruit andere aardappelplanten hadden kunnen groeien. Dit schilt minder lekker dan modernere aardappelrassen, die egaler van vorm zijn. Tegenwoordig wordt de kruimige Meerlander vooral voor in de stamppot gebruikt tussen oktober en december. Je zou de Meerlander kunnen zien als een klassieke Volkswagen Kever waarmee je alleen op de zondag rijdt, in tegenstelling tot de meer alledaagse, gestroomlijnde Volkswagen Golf.”

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.