Aanstekelijk samenspel redt ’reclamespot’

Hanneke van den Berg

Google is de laatste tijd regelmatig negatief in het nieuws als een van de grootste belastingvermijders ter wereld.

De gebleken betrokkenheid bij het bespioneren van de Amerikaanse bevolking door de geheime dienst NSA was ook al niet goed voor het imago. Liever ziet de internetkolos zich afgeschilderd als een fleurig bedrijf dat wordt bevolkt door getalenteerde jonge mensen die de wereld willen verbeteren. De PR-afdeling van Google was er dan ook snel bij toen bekend werd dat de komiek Vince Vaughn een film wilde draaiden in een hightech-bedrijf. In ruil voor het uitlenen van Googleplex, het bedrijfsterrein nabij San Francisco, kreeg Google Inc. een twee uur durende reclamespot terug. Positieve kreten als samenwerking, innovatie, creativiteit en het niet nader gedefinieerde ’Googleyness’ vliegen je een film lang om de oren.

Owen Wilson en Vince Vaughn spelen twee veertigers die hun baan als verkoper zijn kwijt geraakt. Zonder enige kennis slagen ze er toch in om een stageplek bij Google te bemachtigen. De beste vijf van een paar honderd stagiaires kunnen in competitie een baan bemachtigen. Het komische duo belandt in het groepje met kandidaten die niemand anders in zijn groepje wil hebben.

Geïnspireerd door optimistische films uit de jaren tachtig, slagen Wilson en Vaugh erin om hun clubje te motiveren, in een script dat geen enkel cliché uit de weg gaat. Maar Omdat de komieken effectief voortborduren op hun samenspel in ’Wedding crashers’ valt er toch meer te giechelen dan je van een Google-commercial zou verwachten.

The internship

Regie: Shaun Levy

Met: Owen Wilson, Vince

Vaughn, Rose Byrne

Twee sterren

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.