Arteon nieuwe vlaggenschip VW

De oude Passat CC.

Hij heeft het nog lang volgehouden: de Phaeton.

Het studiemodel Sport Coupé Concept GTE, dat Volkswagen vorig jaar liet zien.© Foto’s Volkswagen

1 / 4

Volkswagen liet vorig jaar met de indrukwekkende Sport Coupé Concept GTE zien hoe een toekomstige grote VW eruit zou kunnen zien. Welnu, die studie gaat op de markt komen onder de naam Arteon en vervangt liefst twee mislukte modellen: de Passat CC en de Phaeton.

De Phaeton en de Passat CC waren beide niet het commerciële succes waar Volkswagen op had gehoopt. Het was natuurlijk ook een moeilijk verhaal, je kocht voor ’Bentley-geld’ slechts een opgewaardeerde Passat. Er was weinig mis met de auto’s, maar het imago hadden ze niet mee. En dus is het tijd voor een nieuwe poging. De Arteon moet het nu gaan doen. Een zeer fraaie verschijning, maar ook weer afgeleid van de Passat. Dus kunnen we ons afvragen of het ditmaal wél zal lukken. Nu is de Passat inmiddels uitgegroeid tot een indrukwekkende verschijning, maar het blijft een vrij normale auto.

De Volkswagen Arteon wordt officieel onthuld op de autosalon van Genève in maart. En in de zomer zal hij op de weg verschijnen. Het wordt wederom een 4-deurs met coupélijnen die boven de Passat gepositioneerd wordt. Dat VW het nog eens probeert, valt ze niet te verwijten: de Audi A5 Sportback heeft het altijd goed gedaan. En aan de auto zal het ongetwijfeld niet liggen: de schets van de Arteon ziet er lekker uit. Mogelijk krijgt het geplaagde merk deze keer wel het Sportback-succesje waar het al die jaren al op hoopt?

De Arteon is in de eerste plaats de opvolger van de Passat CC. De lijnen van die twee komen ook het meest overeen. De Phaeton was meer een statige limo maar het zou kunnen dat er nog een Arteon sedan uit de koker komt. Er wordt ook al gespeculeerd over een Shooting Brake, een soort sportieve stationwagon.

De Arteon moet het vooral hebben van zijn extra lengte. Dat deed de CC ook al, maar dit keer gaan ze nog een stapje verder. Hij gaat zich over 4,90 meter uitstrekken, slechts tien centimeter minder ver dan de Phaeton, terwijl de huidige Passat ’slechts’ 4,77 meter meet. De wielbasis bedraagt zo’n 2,85 meter en ook dat is niet eens zoveel minder dan de Phaeton. Zo moet het toch een meer op zichzelf staand model worden. En misschien dat de Duitsers wat aan de prijs gaan doen. De Arteon mag gewoon niet te duur worden, want zoals gezegd wil de klant geen ’Bentley-geld’ uitgeven voor een opgewaardeerde Passat.

Volkswagen wil per se een nieuw vlaggenschip hebben. Maar de Arteon moet tevens richting geven aan de toekomstige designtaal die het merk gaat voeren. De nieuweling onderscheidt zich door een indrukwekkend voorkomen, met een brede grille en ’3d-koplampen’. Frameloze portieren en de coupé-daklijn moeten de uitstraling van de auto verder versterken. VW belooft dat de Arteon ondanks zijn aansprekende design zeer praktisch in gebruik zal zijn, onder andere door de grote achterklep, die meer een vijfde deur is.

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.