Iconen over première 'Anne'

Jan Vriend
amsterdam

De koning was er. Kopstukken uit de Joodse gemeenschap waren er. En natuurlijk waren er volop bekende Nederlanders bij de wereldpremière van de nieuwe toneelvoorstelling Anne, in het nieuwe Theater Amsterdam. Wat vonden ze ervan? Na afloop peilden we de meningen in de foyer.

Actrice Monique van de Ven: ,,Ze hebben het prachtig gespeeld. Ingetogen en overtuigend. Zonder kunstgrepen wordt het verhaal eenvoudig en krachtig verteld. Vooral de manier waarop Rosa het karakter van Anne gestalte geeft, is indrukwekkend.’’

,,Iedereen hoopt natuurlijk dat de boodschap achter de voorstelling zijn weerslag heeft op de samenleving, want uiteindelijk gaat het er om dat zo’n toneelstuk iets losmaakt bij het publiek. In je hart ga je ervan uit dat het zich vertaalt in een grotere tolerantie ten opzichte van minderheden. Vraag je om je heen hoe ze erover denken, zegt iedereen dat hij tolerant wil zijn, maar in de praktijk werkt het toch vaak anders. Daarom moet je dit verhaal blijven vertellen.’’

Komiek André van Duin: ,,Fantastisch acteerwerk en technisch een hoogstandje. Zoals ze hier met decors werken, is echt vernieuwend. De combinatie van toneel, film en foto’s zorgt dat het verhaal bij je naar binnen dendert. Ook met geluid hebben ze getoverd. Zo goed is het. Ik zat op rij 23 en kon elke komma verstaan.’’ Geen kritiekpuntje? ,,Ja, toch. Het had een half uurtje korter gekund.’’

Musicalproducent en tv-presentator Albert Verlinde: ,,Het is een prachtige voorstelling. Vooral Rosa in de rol van Anne is grandioos. Bij de slotscène, als ze in de kale leegte afscheid neemt van alles, voelde ik de benauwdheid bij me naar binnen kruipen. Beklemmend, was het. Eerlijk gezegd verbaasde ik mezelf daarmee, want ik ben besmet door de herinnering aan de Anne Frank-voorstelling van dertig jaar geleden. Nooit vergeet ik hoe Jeroen Krabbé toen de rol van Otto Frank vertolkte. Omdat dat toen zó veel indruk op me maakte, is het moeilijk om dat te overtreffen. Maar dat hoeft ook niet, want we moeten naar het nu kijken. En dan kun je alleen maar hopen dat deze voorstelling met zijn vernieuwende aanpak en al het technische vernuft ook nieuwe generaties aanspreekt, zodat de boodschap erachter blijft doorklinken.’’

Oud-politica en tv-presentatrice Erica Terpstra: ,,Ik ben tot in mijn ziel geraakt. Wat héb ik genoten. De spelers zetten het buitengewoon integer neer, in een bijna on-Hollands decor. Zó groot, zó indrukwekkend. Het voelde alsof ik deel uitmaakte van het spel, zó overtuigend kwam het bij me naar binnen, allemaal. Dit is een monument voor Anne Frank.’’

Tv-presentator Peter van der Vorst: ,,Het blijft bijzonder dat een verhaal waarvan je de afloop allang kent je zó meesleept. Dat zegt iets over de kracht van het stuk. Ik vind het ook bijzonder dat de producenten voor de cast geen bekende namen hebben gekozen. Nu zie je relatief onbekende acteurs aan het werk die toch over geweldige kwaliteiten blijken te beschikken. Het decor is groots, maar ik vond het wel een beetje een poppenhuis om naar te kijken. Dat de acteurs voortdurend opgaan in die wirwar van kamers is vernieuwend, maar het schept ook afstand tot de zaal. Het maakt je tot een toeschouwer.’’

Actrice Henriëtte Tol: ,,Ik heb genoten. Alle acteurs komen optimaal tot hun recht en Rosa is de gedroomde Anne.’’ Stilletjes lette de actrice ook op andere dingen als het spel. Haar blik viel op de spullen die op het toneel werden gebruikt, zoals het dagboek. ,,Want de rekwisieten en de vormgeving van dit stuk zijn het werk van mijn man!’’ En? Tevreden? ,,Jazeker! Hij is heel goed!’

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.