Het geheim van Dutch Design

Viktor & Rolf. Foto EPA

Addy van den Krommenacker (s/s 14-15). Foto ANP/Kippa

King Louie. Foto PR

Iris van Herpen (a/w 14-15). Foto Hollandse Hoogte

1 / 4
Nanska van de Laar

Deze zomer sleepte ontwerpster Iris van Herpen de Andam Award in de wacht. Een toonaangevende Franse modeprijs, die goed is voor een kwart miljoen euro.

De prijs was al eerder toegekend aan het ontwerpduo Viktor & Rolf. Nederlandse couturiers, die net als Van Herpen en bijvoorbeeld hofleverancier Jan Taminiau, wereldwijd furore maken. Maar het zijn niet alleen onze avant-gardeontwerpers die elders scoren. Addy van den Krommenacker, bekend om de glamourcreaties die hijzelf omschrijft als ’een mix van Hollandse nuchterheid en Italiaanse flair’, heeft eveneens een internationale clientèle. En ook hij won een prestigieuze modeprijs in het buitenland (i.c. Italië).

„Mijn missie is vrouwen nog mooier maken,” aldus de ontwerper. Hij pendelt twee keer per week tussen Den Bosch en Milaan en zijn ruisende robes, en andere übervrouwelijke creaties vinden hun weg van Hilversum tot Hollywood. Hoe verklaart hij de Nederlandse modesuccessen in den vreemde? „Ons land staat goed aangeschreven in de wereld van kunst en design. Daardoor heeft de Nederlandse mode iets magisch. Dat realiseren we onszelf niet altijd.”

Modesnobs

Sales director Jeroen Dijkema onderschrijft dit. Hij is werkzaam bij King Louie, het van oorsprong Amsterdamse merk dat ruim dertig jaar bestaat en geschiedenis schreef met de ’typische Nederlandse’ bloemetjesjurken, die door modesnobs worden verguisd. Niet dat Dijkema daar wakker van ligt. En waarom zou hij? King Louie is booming. „We doen het goed in Nederland en België, maar ook in Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, Italië en de Scandinavische landen.”

Dit jaar zijn de op vintage geïnspireerde jurken, rokken, vestjes, jassen, schoenen en accessoires succesvol in Amerika gelanceerd. Dat mag geen wonder heten, want de creaties zijn draagbaar, prettig geprijsd en toegankelijk voor een breed publiek.

Modestatements

Dit laatste gaat niet op voor ontwerpers als Van Herpen, Viktor & Rolf en Jan Taminiau, die niet zozeer kleding maken, maar eerder modestatements. Hun creaties hebben dan ook vaak een museaal karakter; hoewel Taminiau ook ontwerpt voor privéklanten zoals koningin Máxima. Het werk van deze couturiers verschilt onderling, maar de basis blijft hetzelfde, weet mode-insider Mariette Hoitink. Ze kent ’het wereldje’ als geen ander. Met het designerdiploma in de achterzak van haar zwarte skinny (’mijn lievelingsbroek’) werkte ze als stylist en hoofd inkoop bij verschillende grote bedrijven. Tot ze 16 jaar geleden haar bemiddelingsbureau HTNK startte, dat banen zoekt voor creatief talent.

„Kenmerkend voor onze grote ontwerpers is, wat ik noem, het Nederlands constructivisme. Wij gaan uit van het lichaam en van bepaalde oervormen. Er zit een soort geordendheid in de ontwerpen. Iets wat je terugziet in de manier waarop de zaken in ons land geregeld zijn - keurig - en de manier waarop we in elkaar steken. Wij hoeven niet op te vallen, we gaan voor comfort en functionaliteit. De boyfriend jeans werkt hier prima, maar in Amerika of Italië hoef je daar niet mee aan te komen. In Nederland hebben we een ander beeld van wat vrouwelijk is. Maar ons concept van fashionable is nu hartstikke in, en iedereen vindt het cool wat we maken.”

Herkenbaar handschrift

Wat beschouwt zij als het geheim van Dutch design? Hoitink: „Verhoudingsgewijs leiden wij heel veel talentvolle mensen op. Nederland heeft maar liefst zeven kunstacademies waar modeontwerpers afstuderen. Vier jaar lang kunnen zij leren en experimenteren in een afgeschermde omgeving. Daarna zijn er fondsen en beurzen waar ze aanspraak op kunnen maken om hun handschrift verder te ontwikkelen.

Dat is anders dan in het buitenland waar veel privéscholen zijn en waar opleidingen veelal een commerciële opzet hebben. Hier steekt de overheid geld in creatieve mensen, omdat men cultuur wil stimuleren – ook al wordt dat nu minder. Die investeringen betalen zich terug, onze talenten komen overal terecht. Van Louis Vuitton tot H&M, Givenchy en Top Shop; overal in de modewereld zijn Nederlanders te vinden. Dat komt doordat Dutch design een herkenbaar handschrift heeft en een unieke signatuur.”

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.