Personeel Witteveen hoopt op wonder na faillissement

Annemieke Windt
Hoofddorp

,,Het is een drama’’, zegt een medewerker van de Heemsteedse Witteveen als haar gevraagd wordt naar een reactie op het faillissement van de modeketen.

,,We hopen dat er een doorstart komt, want ik geloof wel in de toekomst van de winkel. Al zal er wel wat moeten veranderen, maar ik hoop dat ze een aantal maatregelen gaan terugdraaien.”

Woensdag werd bekend dat de modeketen door de rechtbank van Utrecht failliet is verklaard. Het bedrijf zat al langer in de problemen en werd in 2016 overgenomen voor O & C Investments. Directe aanleiding voor het faillissement is de schuld bij de Belastingdienst en het niet nakomen van de betalingsregeling.

Huisbankier ABN Amro kreeg vorige maand toestemming van de AFM om een deel van de schuld om te zetten in een gedeeld eigenaarschap. Zover is het niet gekomen.

De winkelketen heeft in totaal 98 vestigen waarvan drie vestigingen hier in de regio. Er werken vierhonderd mensen. Naast de winkel aan de Binnenweg in Heemstede, zit de keten ook in winkelcentrum Schalkwijk en in winkelcentrum Vier Meren in Hoofddorp.

Verschrikkelijk

Bij klanten van die laatste vestiging is het nieuws over het faillissement hard aangekomen, laat een medewerker weten. ,,We krijgen van klanten te horen dat ze het echt verschrikkelijk vinden.” Wat er in de direct toekomst gaat gebeuren, weet ze niet.

,,We hebben van het hoofdkantoor te horen gekregen dat we gewoon open moeten blijven, tot er meer duidelijkheid is over een eventuele doorstart.”

Ook in Schalkwijk laat een medewerker weten dat haar winkel voorlopig open blijft. Dat wordt bevestigd door curator Rinke Dulack van advocatenkantoor Van Benthem & Keulen.

Niet nabestellen

Witteveen richt zich met haar kledingaanbod op vrouwen boven de vijftig jaar. ,,Al zijn we wel wat aan het verjongen”, vertelt het personeel in Heemstede. ,,Vandaar dat we met Quinty Trustfull in zee zijn gedaan, maar er zal ook wat aan ons aanbod moeten veranderen.”

Bezoekers van de winkel merken in eerste instantie weinig van het faillissement. Klanten die een kledingstuk niet in hun maat kunnen vinden, kunnen het echter niet laten nabestellen.

,,Dat mogen we niet toezeggen. We kunnen wel kijken of iets op voorraad is bij een ander filiaal, maar daar moet u dan zelf naartoe’’, krijgt een klant te horen die een broek niet in haar maat kan vinden. Ook de webwinkel van het bedrijf is offline.

Het faillissement van de modeketen komt in een tijd dat het volgens de Rabobank juist weer beter gaat met de kledingbedrijven in ons land.

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.