Minister pakt onduidelijkheid rond maximumsnelheden aan

1 / 3
Peter Lodewijks

We hebben het er al vaker over gehad op deze plek. De onduidelijkheid over de maximumsnelheden op snelwegen. Maar zie, de minister van infrastructuur gaat er wat aan doen.

Ze heeft de Tweede Kamer laten weten dat ze op veel meer hectometerbordjes gaat aangeven wat op die plek de geldende maximale snelheid is. Elk bordje op de hele kilometer krijgt een snelheidsaanduiding. Vanaf 1 juni past Rijkswaterstaat de A1, A2, A4, A12 en A15 aan. Na de zomer volgen de andere snelwegen, aldus de bewindsvrouw. Op wegen waar overdag een andere limiet geldt dan ’s avonds, komen deze tijdvensters op de hectometerbordjes te staan. Bij wegen met drie of meer rijstroken krijgen ook de hectometerbordjes links van de weg een snelheidsaanduiding.

De aanpassing geldt niet voor de spitsstrooktrajecten, omdat daar de snelheid frequent met andere verkeersborden wordt aangegeven. Het aanpassen van de bordjes gaat 2,3 miljoen euro kosten, schat de minister. De ANWB is tevreden over de extra informatie voor de weggebruiker en vindt de hectometerpaaltjes een logische keuze omdat de weggebruiker hier al aan gewend is. In de toekomst komen er overigens steeds langere trajecten met één maximumsnelheid, meldt Rijkswaterstaat. Want dat was ook een van de ergernissen bij veel autorijders: de steeds wisselende maximumsnelheden.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.