Popconcerten en museum in trek als zomeruitje

Het Rijksmuseum in Amsterdam. Foto Novum

Nanska van de Laar

Noord-Hollanders geven ten opzichte van andere landgenoten het meeste geld uit aan een cultureel uitje (243 euro). Zeeuwen besteden daarentegen het minst aan een cultureel uitstapje (124 euro).

Dit blijkt uit onderzoek door MarketResponse naar de houding en het gedrag van ruim duizend Nederlanders ten aanzien van cultuur. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de BankGiro Loterij, de cultuurloterij van Nederland.

Nederlanders geven per jaar gemiddeld 180 euro uit aan culturele uitstapjes. Opmerkelijk is dat mannen hier in doorsnee 207 euro aan besteden en vrouwen 155 euro.

Van de Noord-Hollanders is 59% tevreden met het lokale culturele aanbod in zijn of haar provincie. In Groningen wordt het lokale aanbod ten opzichte van andere landgenoten het meest gewaardeerd, in Flevoland het minste. Als het op reizen aankomt zijn Groningers het meest bereid om het hele land te doorkruisen voor een cultureel uitje. Noord-Hollanders zijn het meest bereid om voor een concert kilometers te maken.

Rijksmuseum

Uit het onderzoek blijkt dat het Rijksmuseum in Amsterdam het populairste museum van ons land is. Het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem komt op de tweede plaats, Science Center NEMO in Amsterdam staat op nummer drie.

Driekwart van de Nederlanders vindt dat cultuur onderdeel van de opvoeding moet zijn, leren de onderzoeksresultaten. Vooral vrouwen, 65-plussers en hoogopgeleiden beschouwen cultuur als een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling. Een museumbezoek wordt daarbij het meest genoemd als cultureel uitstapje.

Toch neemt slechts een kwart de kinderen regelmatig mee naar het museum, leert het onderzoek. Bij vier op de tien Nederlanders ontbreekt het aan tijd en geld om culturele uitstapjes te maken.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.