Meezing Matthäus in Grote Kerk Haarlem: Bach ontroert allen, gelovig of niet

Meezing Matthäus in Grote Kerk Haarlem: Bach ontroert allen, gelovig of niet
Kijkje in de Grote Kerk tijdens de Meezing Matthäus Passion zaterdagmiddag.
© Foto United Photos/Paul Vreeker
Haarlem

Er kwamen ruim zevenhonderd mensen af op de meezingversie van de Matthäus Passion zaterdag in de Grote of St.-Bavokerk in Haarlem. Dan zijn alle leden van de Christelijke Oratorium Vereniging COV Haarlem onder leiding van Piet Hulsbos nog niet eens meegeteld.

Sinds jaar en dag mag de Matthäus zich tijdens de lijdensweek in Nederland in een grote populariteit verheugen. Het lijkt wel alsof die de laatste jaren alleen nog maar groter wordt.

,,Het meesterwerk van Johann Sebastian Bach spreidt zich als een ware epidemie over Nederland uit’’, zegt een Haarlemse kunstkenner die zich bijtijds van een plaats in een van de zijbanken heeft meester gemaakt.

Hij heeft goed zicht op de dirigent. En dat is belangrijk want in de grote ruimte van deze kerk is het goed opletten om muzikaal gelijke tred te houden. De akoestiek is behoorlijk verraderlijk als je pas meezingt als de klank jouw plaats in de kerk heeft bereikt.

Ingekort

De Meezing Matthäus is een behoorlijk ingekorte versie van het origineel. In vijf kwartier passeert het lijdensverhaal de revue. Voor de een reden om juist deze uitvoering bij te wonen, door een andere doorgewinterde fan iets minder gewaardeerd omdat bij die heel lange zit de intentie en intensiteit van het lijden manifester kunnen worden meebeleefd.

Voor een enkele diehard komt deze Matthaüs acht dagen voor het begin van de lijdensweek wellicht wat vroeg. Voor hen zingt COV Haarlem op Goede Vrijdag in de Philharmonie de volledige Passion, waarin Petrus zoals geschreven staat zijn Heer niet één, maar wel drie keer verloochent, en inclusief het ‘Erbarme dich’ en de muzikaal tot de verbeelding sprekende fuga ‘Sind Blitze, sind Donner in Wolken verschwunden?’ met de beurtzang van de twee koren, die de bliksem en donder bijkans voelbaar maken.

,,Dat effect gaat in deze akoestiek al gauw verloren, zelfs als alleen de geoefende koorzangers van het koor het zouden moeten vertolken’’, zegt Hulsbos na afloop. Hij staat nog maar kort als vaste zwaaibaas voor het koor. Voor veel koorleden is het al de tweede keer dat zij deze meezingpassie uitvoeren. Eerder deden ze dat in 2011 toen de COV zijn eeuwfeest vierde.

Amazing

Ageeth de Kuijer uit Spaarndam heeft meegezongen. Zelf zingt zij bij The Voice Company.

,,Wij doen 9 april mee aan de Johannes Passion in de Adelbertuskerk. Dit jaar dus geen Matthäus Passion, en dat kan natuurlijk niet, vind ik, dus daarom zing ik vandaag maar hier mee. Geweldig dat dit bestaat. Als je om je heen kijkt, zie je mensen ontroerd zijn. Ik geloof zelf niet, maar het geeft het leven toch weer iets meer zin’’, vindt Ageeth de Kuijer, die de volledige partituur bij zich heeft.

In de omgang van de kerk slaat een Amerikaanse toerist de uitvoering gade. Dit onverwachte concert voor koor en publiek krijgt hij zomaar in de schoot geworpen. ,,It’s an amazing experience’’, vindt hij. Hij moest eens weten.

Meer nieuws uit Haarlem