Vraagtekens en ophef in Hoofddorp over keuze landingsbaan

De situatie vrijdagochtend 2 mei. De overlast werd vooral ondervonden door vliegtuigen die pal uit het westen over Hoofddorp kwamen.

Hein Flach
Hoofddorp

Er werden vorige week vrijdag maar liefst 528 meldingen gedaan over herrie als gevolg van landingen op de Buitenveldertbaan.

Ergernis, maar vooral schrik. 'Beangstigend'. Eén van de reacties vorige week vrijdag, toen talloze landende vliegtuigen laag over Hoofddorp scheerden richting Buitenveldertbaan. Het Bewonersaanspreekpunt Schiphol (BAS) ontving die dag een recordaantal van 526 meldingen van 320 personen.

Een woordvoerder van Schiphol legde zaterdag al in Haarlems Dagblad uit dat de ongebruikelijke aanvliegroute - de vliegtuigen kwamen pal uit het westen - te maken had met 'de krachtige wind met zeer wisselende richtingen'. De Buitenveldertbaan werd zelfs ingezet voor zowel startend als landend verkeer (mixed mode). Zij sprak van 'bijzondere omstandigheden'.

Vraagtekens

Veel kritische lezers zetten echter vraagtekens bij deze uitleg. Immers, de wind waait wel vaker uit het oosten - want dat was de overheersende windrichting die dag. 'Waarom deze route? Waarom over dichtbevolkte gebied? Is dit een toegestane route? Is het een uitzondering? Heeft Schiphol soms een experiment uitgevoerd met een nieuwe aanvliegroute?'

Op de laatste vraag is het antwoord van Luchtverkeersleiding Nederland, verantwoordelijke voor de keuze van het baangebruik, pertinent 'neen'. Een LVNL-woordvoerster: ,,Als gevolg van een straffe oostenwind was het nodig de Buitenveldertbaan in te zetten. De windomstandigheden leidden er ook toe dat deze baan soms moest ook worden ingezet voor starts naar het oosten.''

Wind

Zij vervolgt: ,,Aanvliegroutes zijn afhankelijk van de baan die in gebruik is. Vliegtuigen worden ten behoeve van een veilige nadering en landing door middel van koersinstructies in het verlengde van de in gebruik zijnde baan geleid. De wind is bepalend geweest de Buitenveldertbaan te gebruiken, er was geen andere veilige keuze beschikbaar op dat moment. Het is een unieke situatie geweest. Dat gebeurt maar een paar keer per jaar. De gevolgde route is, gegeven de weersomstandigheden, toegestaan.''

Lezers hebben hun twijfels. ,,Apart is dat in de twaalf jaar dat wij in Floriande wonen, deze merkwaardige aanvliegroute nog nooit is gebruikt.'' Een ander: ,,Heel storend en ook wel een beetje beangstigend. Dit heb ik in tien jaar tijd niet eerder meegemaakt. Het is dus uitzonderlijk en ik hoop dat dit snel ophoudt.''

Uitzonderlijk

Op de vraag aan LVNL of deze aanvliegroute in de toekomst vaker zal worden gebruikt luidt het antwoord: ,,Deze weersomstandigheden komen niet vaak voor. De inzet van de Buitenveldertbaan voor landen vanuit het westen derhalve ook niet.''

Maar dat blijkt niet helemaal te kloppen, leert raadpleging van de jaarrapportage 2013 van BAS. Onder het hoofdstukje 'uitzonderlijk baangebruik' wordt vermeld dat in dat jaar 133 keer vanuit het westen is geland op de Buitenveldertbaan. Dit leverde 130 klachten op. Bijna één op één dus.

Ter vergelijking: in totaal waren er dat jaar op Schiphol 423.000 starts én landingen.

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.