Beeldspraak: Zonder spiegels zweven palen niet

God behoede een kunstwerk op het mooiste plein van Haarlem te worden geplaatst. De publieke opinie is je daar niet gauw goed gezind. Dat weet de Zonnevechter als geen ander, maar ook de kleurrijke palen van de Vlaamse kunstenaar Roger Raveel kunnen er over meepraten.

Probeer niet de Haarlemmers de kost te geven die zich überhaupt nog nooit hebben gerealiseerd dat het hier om een kunstwerk gaat. Hoe droevig kan je lot als beeld zijn?Staan ze dan wellicht verkeerd? Nee, dat kan onmogelijk worden gesteld. De palen op de Grote Markt staan namelijk op de enige denkbare plek. ’Hulde aan Frans Hals en Lieven de Key’ heet het kunstwerk voluit. De schilder wordt geëerd in het kleurgebruik. Maar boeiender nog is de hulde aan de Vlaamse bouwmeester, die zich vertaalt in een opstelling in rechte lijn voor Brinkmann. Hier ’weerspiegelen’ ze precies de vijf vierkante hoge schoorstenen op de Lieven de Key-vleugel van het Haarlemse stadhuis. Om die weerspiegeling te vervolmaken zijn de palen verschillend van maat. Al valt het bij het voorbij wandelen eigenlijk niet op, in hoogte lopen ze op van vier tot ruim vijf meter en in dikte van achttien tot 23 centimeter.Spiegelen en spiegels - het zijn terugkerende thema’s bij Raveel. De kleurrijke betonnen palen zijn in het midden bekleed met aluminium spiegels. Het effect daarvan moet zijn, dat het bovenste gedeelte lijkt te zweven.Maar zoals met zoveel kunstwerken in Haarlem staan ook Raveels palen er meelijwekkend bij. Het schilderwerk is beschadigd en beklad. En de spiegels zijn dusdanig bekrast dat er van spiegelen geen sprake meer is. Laat staan van zweven.En nu? Stonden de palen er in 1990 nog tijdelijk als onderdeel van de manifestatie ’Antwerpen-Haarlem’, een jaar later al kregen ze van het stadsbestuur een permanente status. Verplaatst kunnen ze in elk geval niet. Het is hier of nergens.

Richard Stekelenburg

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.