Pophistoricus uit Nieuw-Vennep maakt boek over Nederbeat

De liefde voor muziek uit de sixties blijft.© Foto: United Photos/Toussaint Kluiters

Nieuw-Vennep

Als kind van de jaren zestig werd Leo Weijers gegrepen door de muziek van die tijd. Het heeft hem nooit meer losgelaten. Vandaag verschijnt zijn vierde boek, ’Nederbiet Kompliet’, over Nederlandse popmuziek in de jaren zestig en zeventig. ,,Hartstikke leuk om terug te luisteren, ook al heb ik het al honderden keer gehoord. Ik zit dan meteen weer in die tijd.’’

Pophistoricus Weijers was een van de tienduizenden jongeren die op 28 juni 1973 op het Binnenhof protesteerden tegen het verdwijnen van Radio Veronica. Zijn stille protest duurt tot op de dag vandaag; hij (57) weigert te stemmen op een van de partijen die destijds deel uitmaakten van het kabinet.

Al op vijfjarige leeftijd werd Weijers gegrepen door de popmuziek. ,,Mijn ouders gebruikten de radio niet. Ik zat aan de knopjes te draaien, op zoek naar Radio Veronica. Als ik moest voetballen, nam ik de radio mee.’’

Hij roemt het legendarische Veronica, de radiopiraat die uitzond vanaf een schip. ,,Dit is hét, dacht ik. De sfeer die de dj’s brachten! Heel anders dan nu. Ze stonden in dienst van de muziek.’’ De zeezender begon in 1960 met uitzenden. Dankzij Veronica konden tieners destijds op de radio luisteren naar bands als The Beatles, The Rolling Stones en The Golden Earrings, toen nog meervoud. Ook de kleine Leo kreeg veel van die bands mee. Van z’n zakgeld kocht hij singletjes, terwijl hij bij de platenzaak elke week stond te trappelen om een gedrukt exemplaar van de Top 40 mee te nemen.

Zo’n halve eeuw later houdt hij nog steeds van de muziek uit de jaren zestig. Bovenin het huis aan de Rijnlanderweg waar-ie met z’n vrouw woont, heeft hij een hobbykamer. Daar liggen honderden lp’s, ep’s en singles. Daaronder is veel werk van The Beatles, waar hij alle vinyl van probeert te verzamelen. Aan de muur van de hobbykamer hangen foto’s van de Playbackshow die Weijers, in navolging van tv-ster Henny Huisman, in de jaren tachtig en negentig presenteerde in de Bollenstreek.

In 2013 verscheen zijn eerste boek. Hij publiceerde al twee delen van ’Top Tien Toppers van toen: Sounds of the sixties’. Ook schreef hij ’Eeuwige Kerst’ over kersthits. Maar Nederlandse popartiesten uit die tijd verdienen een eigen boek, vindt Weijers, die in het dagelijks leven bij de Belastingdienst werkt.

,,Nederbeat-muziek heeft iets. De beat die erin zat, leek veel op de beat die je hoorde in de muziek van The Beatles, Stones en The Kinks. Het had alles weg van dat soort groepen, ’t was fantastisch.’’

Weijers merkt het ook aan de reacties die hij krijgt als-ie iets in de facebookgroep ’Radio Veronica (1959-1974) Fanclub’ zet. De pophistoricus plaatst niet alleen clips, maar ook achtergrondinformatie. ,,Die groep heeft ook ontzettend veel leden, die mooie herinneringen hebben aan de tijd van de zeezenders.’’

’Beestjes’

’Nederbiet Kompliet’ doet z’n naam eer aan. Het kloeke boek telt 458 bladzijden. De hoofdstukken hebben titels als ’Den Haag: Beatstad nummer 1!’, ’Palingsound’ en ’Boudewijn, Herman en Ronnie’. Boudewijn is Boudewijn de Groot, Herman is de echte naam van protestzanger Armand en Ronnie en de Ronnies scoorden een hit met de evergreen ’Beestjes’.

Het moest nadrukkelijk geen popencyclopedie worden. Wel vermeldt Weijers van de bands en artiesten die uitgebreid aan bod komen in z’n boek de discografie. ,,Vandaar kompliet, compleet. Dan kunnen de échte muziekliefhebbers zien welke singles ze nog missen.’’

,,Ik heb aan de verhalen over de bandjes mijn eigen invulling gegeven. Doordat ik het in de tegenwoordige tijd heb geschreven, denk ik dat het tot leven komt.’’

Weijers is zo’n anderhalf jaar bezig geweest met het boek. Veel van wat hij opschreef, zat al in z’n hoofd, maar ook deed hij heel wat research. Hij grasduinde in muziekbladen uit de jaren zestig als Hitweek, haalde informatie uit oude kranten en kwam veel te weten door de teksten op platenhoezen. ,,Ik heb gezocht naar anekdotes, maar bijvoorbeeld ook hoe iets een hit wordt.’’

,,Een aantal dingen die ik vermoedde, kreeg ik bevestigd.’’ Hij noemt de psychedelische band Group 1850 en hun single ’Mother No-head’, een vrije bewerking van het aloude ’Vader Jacob’. De culthit werd niet ingezongen door de vaste zanger Peter Sjardin, maar door producer Hans van Hemert. ,,De nodige geestverruimende middelen worden gebruikt bij het componeren en uitvoeren van de muziek. Peter Sjardins problemen met die psychedelische lekkernijen zouden er mede verantwoordelijk voor zijn dat de groep regelmatig uit elkaar valt of tijdelijk op non-actief staat’’, schrijft Weijers.

Mister Europop

Het eerste exemplaar van Nederbiet Kompliet wordt vandaag in het Lissese restaurant De Heerekamer overhandigd aan John Seine. ,,Hij was in ons land een van de eerste managers van beatgroepen’’, weet Weijers. ,,Later is hij festivals gaan organiseren.’’ De Heemstedenaar haalde bands als Led Zeppelin, Pink Floyd en Deep Purple naar Nederland en verwierf de bijnaam Mister Europop.

Een eer dat Seine dat doet, vindt Weijers. Zoals hij het ook eervol vindt dat Arnold Mühren, ooit songwriter en bassist van The Cats en nu een bekende muziekproducent, zijn boek al weken geleden heeft besteld.

Weijers verwacht dat van ’Nederbiet Kompliet’ honderden exemplaren worden verkocht. Spannend vindt-ie het uitkomen van het boek. Hij ziet dat steeds meer jongeren muziek uit de sixties luisteren, zoals ook vinyl een comeback heeft gemaakt. ,,Ik draai die muziek nog vaak. Hartstikke leuk om terug te luisteren, ook al heb ik het al honderden keer gehoord. Ik zit dan meteen weer in die tijd.’’

In zijn hoofd is Weijers alweer bezig met een volgend boek, met als onderwerp zomerhits. ,,Wat is een zomerhit, aan welke kenmerken moet die voldoen?’’

Dat Weijers zichzelf pophistoricus noemt, lijkt terecht. Geregeld wordt hij benaderd met vragen over muziek uit de sixties en seventies. ,,Soms hebben ze mijn telefoonnummer via via gevonden en bellen ze naar mijn huis om een liedje te neuriën waarvan ze de titel willen weten. Meestal weet ik het wel’’, lacht Weijers.

Stunt van HET met ledikant op de Dam

De Amsterdamse groep HET, die een hit scoorde met ’Ik heb geen zin om op te staan’, heeft een eigen hoofdstukje in het boek van Leo Weijers.

’Met een luie beat en in simpele doeltreffende bewoordingen vertolkt ‘Ik heb geen zin om op te staan’ het dilemma waar wij allemaal ’s morgens voor staan: ’met mijn voeten tegen je pyjama aan’ of toch ’met mijn grote, blote handen naar mijn baas’. Een Duitse versie van het liedje (‘Ich hab’ kein Lust um auf zu stehen’) wordt door een Duitse groep opgenomen.’

Bij het nummer hoort een publiciteitsstunt, weet de pophistoricus. ’Tijdens het spitsuur wordt de band in een groot ledikant op wielen de Dam in Amsterdam opgereden. De groepsleden zwaaien naar het aanwezige publiek. Er volgt een flinke toeloop van nieuwsgierigen, maar de politie, die in dat jaar veel te stellen heeft met provo’s, nozems en ander langharig gespuis, rekent de ordeverstoorders na tien minuten al in.’

’Nederbiet Kompliet’ kost 26,95 euro en is onder meer te koop via bol.com, bij Boekhandel Stevens in Hoofddorp, Grimbergen Boeken in Lisse en Concerto Recordstore in Amsterdam.

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.