Nieuwe solo Helmert Woudenberg in première

Wilma Klaver
Haarlem

Woudenberg las het boek ’In Gods naam’ van de journalisten Henk Langenberg en Maarten van Laarhoven over de Zuid-Limburgse pastoor-deken Joep Haffmans die ten onder ging aan corruptie.  ,,Ik wist meteen dat ik er een voorstelling over wilde maken. Daarbij wil ik niet oordelen, dat is ook niet nodig. Ik wil zo iemand een stem geven.”''

Hij vervolgt: ,, Ik heb ook mensen gesproken die Haffmans gekend hebben en bleef me verbazen over de verhalen die ik hoorde. Haffmans was een pathologische narcist. Hij deinsde er niet voor terug een verhouding aan te knopen met mannen en vrouwen, maar ook met meisjes om ze vervolgens te ontmaagden, daarna hun huwelijk in te zegenen om later weer een verhouding met ze aan te knopen. Ik hoorde verhalen over kloosters waar mannen ’s avonds naar homotenten gaan. Het katholicisme is een bizarre, wonderlijke wereld. Priesters hebben een status die grenst aan het ongelooflijke. Zij worden gemaakt door degenen die boven hen staan. Haffmans leefde als God in Limburg.”

Regie

Woudenberg schrijft zijn voorstellingen zelf en werkt niet met een regisseur. ,,Eigenlijk regisseer ik me zelf tijdens de eerste try-outs. Na enkele speelbeurten schaaf ik wat bij. Inmiddels heb ik ’God vergeeft’ acht keer gespeeld en de voorstelling staat nu als een huis.”

Shockerend

Het is een vertelling geworden die heftige reacties oproept. In Den Bosch liepen twee mensen de zaal uit. ,,Ik merk dat mensen het soms shockerend vinden, maar dat is niet mijn doel. Het verhaal dat ik vertel is schokkend, maar waar het mij vooral om gaat is dat ik Haffmans een stem wil geven. Ik ben verbaasd dat zo iemand kennelijk niet bevattelijk was voor enige zelfreflectie. Het is toch ongelooflijk dat priesters zich hullen in Armanipakken en rondrijden in dure auto’s en zich te buiten gaan aan alles wat God verboden heeft. Ik constateer dat Haffmans eigenlijk een tragische figuur was waar ik dan ook wel weer enige mededogen voor voel. In Zuid-Limburg is bijzonder veel belangstelling voor de voorstelling. Ik merkte tijdens mijn research dat men eigenlijk ook wel naar hem opkeek. Dat vind ik fascinerend. Ik ben er van overtuigd dat het liederlijke gedrag van Haffmans alleen maar tot stand kon komen door zijn omgeving. Dat maakt deze voorstelling voor mij ook zo relevant om te spelen. Alles wat ik vertel berust op ware gebeurtenissen. Ik heb niets verzonnen.”

’God vergeeft’: vanavond, woensdag 9 oktober, in de Toneelschuur Haarlem (première).

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.