VW haalt Volvo in op Zweedse markt

Na 54 jaar is er een eind gekomen aan de suprematie van Volvo op de eigen Zweedse markt als het gaat om de best verkopende auto in het land. Het was namelijk de Volkswagen Golf die vorig jaar het populairst was, en niet de Volvo V90. Dat blijkt uit cijfers van de Zweedse autobranchevereniging Bil Sweden. Van de ruim 370.000 verkochte auto's, was 5,9 procent een Duitse Golf. De laatste keer dat een auto van een ander merk de Zweedse lijst aanvoerde was in 1962. Ook toen was een Volkswagen de boosdoener: de Kever.

Volvo moest de kroon dus na ruim een halve eeuw afstaan, maar staat als merk nog wel stevig bovenaan. Het marktaandeel kelderde weliswaar flink, van 27 naar 21,5 procent, maar dat was nog altijd meer dan dat van de andere merken. VW haalde 15,7 procent.

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.