Dikker dan dik door Dubai

Peter Lodewijks

Als je in een land als Dubai woont en je hebt een beetje geld, dan stel je andere eisen aan je vervoermiddel dan in Nederland.

Het emiraat zonder meren en rivieren bestaat eigenlijk alleen maar uit zand en dat vereist een betrouwbare dikke auto met vierwielaandrijving, die hoog op de wielen staat. Bij Mercedes hebben ze een uitermate geschikte Dubai-suv in de gelederen, de G-klasse. Deze alleskunner is helemaal uitontwikkeld want het betreft een auto die in 1979 voor het eerst op de markt kwam.

Een nieuwe klassieker dus eigenlijk en helemaal afgestemd op zware omstandigheden. De Gelände-serie werd gedurende zijn loopbaan vaak ingezet door het leger en hij schopte het ook tot pausmobiel.

Maar het kan altijd gekker. De huistuner van Mercedes, AMG, heeft zo’n G-serie aangepakt en opgewaardeerd tot een ware mastodont. De G werd een stukje langer (naar 5,87 meter), in feite plakte AMG er een laadbak aan vast waardoor het een pick-up werd met dubbele cabine. Ook kreeg de wagen er twee wielen bij die eveneens meedoen met de aandrijving, een echte 6x6 dus.

De Dubai-G lijkt een beetje op een varaan in autogedaante, maar niet alleen het uiterlijk is indrukwekkend. Het Duitse roofdier wordt aangedreven door een 544 pk sterke V8-biturbomotor. Via een lage gearing en vijf spersloten voor het differentieel komt de enorme kracht bij alle zes de wielen aan. Daarnaast beschikt de auto over een bandenspanningscontrolesysteem en een speciaal chassis met een grondspeling van bijna een halve meter.

Mercedes gokt er een beetje op dat er in de Golfstaten best belangstelling zal zijn voor dergelijke woestijnbedwingers. Maar doorgaans hebben de klanten daar de nodige verwachtingen rond de uitrusting van hun auto’s en dus hebben de ontwerpers van de Mercedes-Benz G 63 AMG 6x6 daar ook aandacht aan besteed. Ruig van buiten dus, maar aan de binnenkant een meer dan luxueus interieur met vier aparte lederen stoelen en een verfijnde afwerking op het niveau van de Mercedes S-klasse.

Officieel is het nog een (nagenoeg productierijpe) showauto, maar het zou dus kunnen dat er een kleine serie van wordt gebouwd, afhankelijk van de interesse uiteraard.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.