Weer komt Anja (74) ten val over de boomstronken

Henk Geist
Haarlem

Het was een flinke smak, afgelopen zondagavond. Toen kwam Anja (74) ten val op de stoep in de Anslijnstraat in Haarlem. Ze struikelde over een boomstronk. Gezicht flink beschadigd, bril kapot.

,,Ik was op weg naar de sigarenman. Het was al donker. Jonge, jonge, die stronken. Ik had wel een hersenschudding kunnen oplopen of mijn schouder of heup kunnen breken. Dan was ik in de aap gelogeerd.’’

Het was niet de eerste keer dat ze ten val kwam. Het was haar eerder overkomen in de Kopsstraat, waar ze zelf woont. Beide straten liggen in het wijkje Rosenhage, ingeklemd tussen Zijlweg en Brouwersvaart. De bomen staan er volgens Anja al een jaar of zestig. Ook andere mensen zijn over de wortels en losliggende stoeptegels gevallen, verzekert ze.

,,Het is nu met een sisser afgelopen’’, stelt ze vast. ,,Op mijn bril zat nog garantie, die had ik pas een half jaar, want mijn vorige bril was bij de valpartij ervoor kapot gegaan. Gelukkig had ik ook geen scheuren in mijn kleren.’’ Wel heeft ze haar beklag gedaan bij Handhaving van de gemeente.

,,Die zouden komen kijken, maar ik heb niks meer gehoord. Ik heb er ook een hard hoofd in of die klacht helpt. Het kost natuurlijk ook bakken met geld om die bomen weg te halen. Maar ik vraag me toch af of de gemeente geen onderhoudsplicht heeft. Het is toch schandalig in Haarlem, al die losliggende stenen en stoepen.

Schouw

,,Het is altijd ontzettend vervelend als je over een stoeptegel of boomwortel valt’’, beseft een gemeentewoordvoerder. ,,Je kunt het melden bij de gemeente, wij geven het dan door aan Spaarnelanden, dat verantwoordelijk is voor het onderhoud van de openbare ruimte. Spaarnelanden gaat altijd ter plekke kijken of er actie nodig is. Dat is ook in dit geval gebeurd, maar volgens de schouw waren er in de Kopsstraat en Anslijnstraat geen afwijkingen, de stoepen voldeden aan het Haarlemse kwaliteitsniveau.’’

Dat betekent dus dat de situatie blijft zoals die nu is. ,,Mevrouw kan nog wel een schadeformulier via de website indienen. Dan beoordelen wij of die claim gegrond is.’’

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.