Racegame van de bovenste plank

Peter Lodewijks

Codemasters is de koning van het racegenre. Anders gezegd: het is de enige die zich nog waagt aan dit genre dat aan populariteit verliest. Want racegames hebben een mankement dat steeds zichtbaarder wordt. Het concept is compleet uitgewoond. Niemand durft er een frisse wind doorheen te laten waaien, want het geniale en bijzondere ’Blur’ bewees dat consumenten daar niet op zitten te wachten. Codemasters blijft ook bij zijn leest. ’GRID Autosports’ doet namelijk niets nieuws.

Dat is enigszins jammer, maar de puristen halen hiermee wel een racegame van de bovenste plank in huis. Het spel is zelfs bijna zo goed als de originele GRID, al was die wat speelser in opzet. Dit deel gaat iets meer richting realisme, de autosport zoals we die van tv kennen, en is wat minder onbesuisd qua racen. Ook al is het fenomeen driften (glijden door de bocht) wel een prominent onderdeel van het spel. De absolute uitblinker is het racen zelf. Het voelt zoals het hoort. Een beetje trillerig, bij hoge snelheden erg moeilijk te besturen, het ziet er fantastisch uit en het remmen, optrekken en het geluid zijn beangstigend goed gedigitaliseerd. Als je het speelt vanuit het perspectief van de cockpit en als je het zou kunnen spelen met een virtual reality-bril, zou dit bijna een vervanger van een rijschool kunnen zijn. Puur kijkend naar het racegedeelte is dit dus hemel op aarde. Alleen jammer van die lange laadtijden en klinische en saaie menu’s. En het mist vernieuwing, maar dat is wat kort door de bocht.

Game

GRID Autosport (Codemasters), platform Xbox 360 (ook PS3 en PC), 4 sterren

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.