Elektro-offensief op IAA

De Audi A3 e-tron.

De Audi A3 e-tron.

Hyundai i10.

Peugeot 308.

Hybride Porsche 918 Spyder.

1 / 5
Peter Lodewijks

Zo’n 900.000 bezoekers stromen dezer dagen de immense Frankfurter Messe binnen voor de IAA autoshow. De trends? Elektrische aandrijving breekt door en talloze nieuwe modellen verrassen met veel ruimte in een stijlvolle verpakking. Van Hyundai i10 tot Skoda Rapid Sportsback.

Het zal nog wel even duren voor er in elke straat een paar Duitse elektrische auto’s staan, maar na jarenlang ’pappen en nathouden’ met studiemodellen wordt het nu toch menens. Het startschot viel -hoe kan het ook anders- tijdens de ’moeder aller autotentoonstellingen’, de IAA van Frankfurt. Elf hallen groot en met bijna een kwart miljoen vierkante meter aan standoppervlakte.

BMW trapt af

Gek genoeg zet een sportief merk als BMW de kettingreactie in gang. Daar lanceren ze naast de hightech i3 stadsauto de peperdure hybride sportwagen i8. Ook BMW Motorrad doet trouwens een stevige duit in het zakje met de productieversie van zijn volledig elektrisch rijdende C Evolution scooter. Saillant detail: die leent accutechniek en elektronica van de elektrische i3.

Het lijkt er veel op dat de autowereld zijn kaarten tegen de borst heeft gehouden tot BMW het prijskaartje van zijn elektro-auto onthulde. Vervolgens hebben ze zich waarschijnlijk even achter de oren gekrabd, want de ’Bayern’ hebben de elektrische versie en de uitvoering met een benzine hulpmotortje achterin scherp in de markt gezet (35 tot 40 mille).

Het zal geen toeval zijn dat het Volkswagen autoconcern de eerste modellen van zijn elektro-offensief op gepaste afstand lager inschaalt. Zo staat de volledig elektrisch rijdende VW e-Up later dit jaar voor 26.900 euro in de Duitse showrooms. Bij ons zal het niet veel anders zijn. Hij kon wel eens een aardig deuntje gaan meeblazen, want een eerste rijindruk maakt duidelijk dat ’de kleine’ niets aan ruimte inlevert en veel plezieriger rijdt dan zijn meer alledaagse broer. Hij is zeer stil, de elektromotor geeft hem verbluffend veel souplesse en trekkracht en de kleine auto gaat als een kart de hoek om vanwege zijn lage zwaartepunt. Het platte accupakket ligt immers weggeborgen onder de vloer. Zijn actieradius: ergens tussen 120 en 160 kilometer.

Het is de opmaat voor een enorm elektro-offensief van de Volkswagen-groep, zo onderstreept hun specialist Lars Heidenreich: ,,Er komen in de nabije toekomst zo’n 40 auto’s met een alternatieve aandrijving: elektrisch, hybride en andere varianten.” Een treffend voorbeeld is de Audi A3 Sportback e-tron. Die kan 50 kilometer elektrisch rijden en daarna neemt een 150 pk sterke TSI benzinemotor het over. Maar je kunt er ook voor kiezen om beide motoren te laten samenwerken. Dan heb je opeens een extreem gespierde en zeer sportief rijdende businessclass auto. Hij wordt tegen de zomer leverbaar en gaat in Duitsland 37 mille kosten. Meteen daarna komt er een nog iets betaalbaardere VW Golf-versie van. Daar zal BMW zich op zijn beurt weer over achter de oren krabben.

Kortom: er staat spanning op elektrisch rijden. Ook figuurlijk gesproken, want het grote VW-concern is er kennelijk niet helemaal gerust op dat ze als warme broodjes zullen worden verkocht. Hun ’elektro-strateeg’ Rudolf Krebs noemt het daarom een groot voordeel dat al die auto’s gewoon tussen de normale benzine- en dieselmodellen van de productieband rollen. Zodat de fabrieken soepel op de vraag kunnen inspelen.

Bij BMW geldt het tegengestelde: daar hebben de elektromodellen hun eigen speciale productiefaciliteiten. Dat kan ook bijna niet anders, omdat ’i3&Co’ uit koolstofvezel en andere exotische materialen worden opgetrokken. De toekomst moet uitwijzen of ze in Beieren hun miljardeninvestering terugkrijgen.

Dat het ook héél anders kan, laat Porsche met zijn 918 Spyder zien. Deze heeft twee elektromotoren en een V8 aan boord. Samen goed voor een kleine 900 pk. Toch kan hij op papier op 1 liter 30 kilometer rijden. Ook bij het exclusieve sportwagenmerk verwacht men alle modellen op den duur ook met hybridetechniek te zullen aanbieden. Inclusief de oer-Porsche 911.

Meer nieuws

De focus ligt in Frankfurt dus op de e-cars. Maar uiteraard zijn er voor de autokoper met een iets smallere portemonnee op de IAA ook talloze meer betaalbare noviteiten te zien. Denk aan de opmerkelijk ruime en netjes afgewerkte Hyundai i10, met een prijskaartje onder de tien mille. En de compleet nieuwe Peugeot 308 is zeker ook het bekijken waard: lichter, veel zuiniger en een stuk fraaier afgewerkt. Bij veel automerken zie je dat gewone stationwagens worden vervangen door meer stijlvolle modellen. Voorbeelden zijn de Skoda Rapid Spaceback, de ’Sports-van’ uitvoering van de VW Golf en de Honda Civic Tourer. Bij Mercedes valt in dat verband de GLA op, een soort suv-model op basis van de handzame A-klasse. Verder zeker waard om te noemen: de 4-zitter Smart Fourjoy, Citroën Cactus, Volvo Concept Coupé en Kia Niro Concept.

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.