Maggie Smith speelt dit soort rollen in haar slaap

Hanneke van den Berg

Sommige mensen zijn met een zilveren lepel in de mond geboren. Dat zou je ook kunnen zeggen van toneelschrijver Mathias Gold, enig kind van een rijke New Yorker. Zelf ziet hij het anders: ’Ik ben geboren met een zilveren mes in mijn rug’, zegt hij in ’My old lady’.

Hij voelt zich verraden en in de steek gelaten door zijn afwezige vader. Volgens Mathias verklaart zijn vadercomplex ook het mislukken van zijn leven: geflopt als toneelschrijver, aan de drank geraakt en geen rooie cent op de bank.

Dat alles lijkt te veranderen als zijn vader het loodje legt. Mathias erft een groot huis in een gewilde buurt van Parijs. Het pand is miljoenen waard. Het blijkt echter een erfenis met surprise: hij mag het pand pas verkopen als de krasse Britse weduwe die er woont, overlijdt. Erger nog: een obscure Franse wet dwingt hem om de oude dame een maandelijkse toelage te betalen. Daar heeft hij dus het geld niet voor.

Kevin Kline speelt Mathias als een egocentrische blaaskaak, die geen enkele verantwoordelijkheid neemt voor zijn mislukte leven. Vooral in het begin van de film zet hij zijn pompeuze gedrag aan voor komisch effect. Die acteerstijl contrasteert met de afgemeten vertolking die Maggie Smith geeft van de 90-jarige Mathilde, die toestaat dat Mathias als een aasgier in het huis blijft rondhangen.

Slaap

Nou is het nooit een straf om naar Maggie Smith te kijken, maar dit is wel het soort rollen dat de ster uit ’Downton Abbey’ in haar slaap kan spelen. Dat geldt ook een beetje voor Kristen Scott Thomas, die als volwassen dochter inwoont bij haar oude moeder. Zij speelt een vrouw die ze vaker speelde: hard aan de buitenkant, met haar zachte romantische kant diep weggestopt. Vooral tussen dochter Chloé en de door haar als onwelkome indringer beschouwde Mathias botst het stevig.

De acteurs mogen hun conflicten uitspelen in soepele dialogen, die de hand verraden van een toneelschrijver. De gelauwerde toneelauteur Israel Horovitz bracht deze gespannen driehoeksverhouding in 2002 al eens op de planken. De inmiddels 75-jarige Horovitz bewerkte het stuk tot scenario en maakt zijn debuut als filmregisseur.

Dat laatste was misschien niet het beste idee. Want ondanks fraaie opnamen van Parijs blijft de verfilming erg hangen in zijn toneelmatige oorsprong.

De personages zijn té afgerond, hun conflicten té freudiaans. De film is mooi geschreven, mooi gefilmd en mooi geacteerd. Maar ’My old lady’ krijgt geen moment de kans om te ademen, geen moment de kans om een echte film te worden.

’My old lady’

Regie: Israel Horovitz

Met: Kevin Kline, Maggie Smith, Kristin Scott Thomas

Drie sterren

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.