Queen of decoration

Marja van Spaandonk

Razendsnel schuiven lappen textiel en bijbehorende behangstalen over een houten katheder. Slechts één dag is Nina Campbell in Amsterdam om haar nieuwe collectie Cathay Parade te presenteren aan haar klanten. En dat doet de Britse ontwerpster met verve. Max, haar zoon, geeft de stalen aan en kan het tempo nauwelijks bijbenen. ,,Er gaat zo veel om in haar hoofd, dat kun je bijna niet bevatten'', zegt hij na de presentatie met een grijns.

Zoals altijd bij Campbell, zijn alle onderdelen van de collectie onderling combineerbaar en zit er voor elk wat wils bij. Donkere tinten, moderne patronen maar ook romantische bloemetjes en pastellen. Zelfs een dierenprint voor mensen die niet van dierenprints houden ontbreekt niet. En dan is elk dessin ook nog in verschillende moderne en tijdloze kleurstellingen verkrijgbaar, met steevast veel groen en een spatje bruin hier en daar.

Behendig laat Campbell het effect zien van de combinatie van verschillende stoffen en behangetjes in blauwtinten, waarna ze er een speels oranje elementje aan toevoegt om het geheel spannender te maken. Intussen vertelt ze dat het leuk is om met ‘kleur te variëren zonder te choqueren.’

Peulenschil

Hoewel zo’n nieuwe collectie er ingewikkeld uitziet, is het samenstellen ervan voor de ontwerpster een peulenschil. ,,Ik stel vooraf een budget vast en vervolgens stop ik alle nieuwe ideeën in de serie tot het geld op is. Het heeft z’n voordelen dat ik naast productontwerper ook interiordesigner ben. Hierdoor denk ik altijd verder dan een mooie kleur of een bijzonder materiaal. Bovendien past elk nieuw stof- of behangdessin bij de ontwerpen uit mijn voorgaande collecties. En daardoor bij bestaande interieurs. Ze gaan oneindig lang mee, dus eigenlijk ben ik niet handig bezig'', zegt Campbell met een knipoog.

Hoewel de ontwerpster haar werk uiterst serieus neemt, is er tijdens de presentatie en het daarop volgende interview constant ruimte voor een grapje en een grolletje. De ‘queen of decoration’, zoals ze door haar bewonderaars wordt genoemd, houdt van plezier maken. Dat is ook te zien aan haar opvallende roze bril met hartvormige glazen, die ze draagt alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Eclectisch

Campbell’s stijl is niet in één zin te vangen. Haar collecties zijn ook niet in thema’s in te delen. ,,Ik noem het altijd maar eclectisch. Ik kies wat ik mooi vind.'' Inspiratie doet Campbell overal en nergens op. Hoofdrolspeler uit de nieuwe Cathay Parade-collectie is een oud handgemaakt borduursel uit China, waarop de ontwerpster meteen verliefd werd.

,,Het doek had veel paarse onderdelen en dat staat in sommige landen voor rouw. Gelukkig wist ik via veilinghuis Christie’s te achterhalen dat het geborduurde tafereeltje een feestelijke parade voorstelt. Toen durfde ik er met een gerust hart een moderne vertaling op te maken.'' De print volgde op een grote interieurklus die Campbell voor een vaste, hooggeplaatste klant in de binnenlanden van China verrichte. ,,Het huis was eerlijk gezegd lelijk om te zien, maar het was zonde om het te slopen. Dus dan maak ik gebruik van de schoonheid van de omgeving en gebruik ik weelderige stoffen en behangsoorten om er iets moois van te maken.''

Tips voor thuis

Campbell geeft desgevraagd ook nog wat ‘tips voor thuis’, waarvan volgens haar ‘Vraag je buren niet om hun mening, maar bepaal zelf wat je leuk vindt’ de belangrijkste is. Daarop volgen ‘Kies voor grote meubels, ook in een kleine ruimte’, ‘zorg ervoor dat het niet te saai of te zoet wordt’ en ‘Speel met kleuren en texturen.’ Aan interieurtrens heeft de Britse ontwerpster lak.

,,Niemand richt zijn huis voortdurend anders in. Het is veel prettiger om te kiezen voor een inrichting die bij jou past. Tijdloos, persoonlijk en vooral niet mainstream. Veel liever knap ik een oude stoel op door hem te stofferen met een nieuwe stof dan dat ik iets nieuws koop. Net als met kleding, kun je veel beter kiezen voor spullen waar je niet snel op raakt uitgekeken en waar jij je goed in voelt.''

Familie

De ontwerpster reist constant de wereld rond en zo ziet ze dat smaak en stijl cultureel bepaald zijn. ,,In Amerika houdt men van zwart en andere donkere tinten, terwijl de mensen in Europa meer zijn gericht op wit en grijs. Daar houd ik rekening mee in mijn collecties.''

Haar familie is erg belangrijk. Zo speelt haar zoon Max een grote rol in het bedrijf, vooral in de verkoop van de meubel- en accessoirecollectie, met de onlangs toegevoegde serie glazen objecten en chique servetten met borduursels. ,,Max bemoeit zich niet met het ontwerp, dat is echt mijn taak. Maar het is wel fijn om mijn kinderen om mij heen te hebben en creativiteit met hen te delen.''

Momenteel is Campbell bezig met het opnieuw decoreren van haar eigen woning, nadat ze van plek ruilde met haar dochter, die ook in de interieurwereld zit. ,,Zij kreeg een kind en kon wel wat meer ruimte gebruiken, terwijl ik wel met wat minder kamers toe kan. Mijn hele huis staat nu op zijn kop, dus de hotelkamer in het Amstelhotel was wel even een verademing.''

Bio Nina Campbell

De Britse Nina Campbell (1945) is een van ‘s werelds meest toonaangevende interieurontwerpers. Daarnaast ontwerpt ze onder andere stoffen- en behangcollecties en heeft ze een eigen collectie meubels, servies, huisgeuren en woonaccessoires. Nina Campbell’s stijl is klassiek, elegant maar ook praktisch. Haar carrière begon op 19-jarige leeftijd bij behang- en stoffenhuis Colefax and Fowler. Een paar jaar later begon ze haar eigen bedrijf. Haar stoffen- en behangcollecties worden wereldwijd door Osborne & Little verkocht. Ze ontwierp onder andere interieurs voor de koning van Denemarken, Rod Steward en de Jordaanse Koninklijke familie. Vorig jaar verscheen haar boek ‘Nina Campbell Interiors’ bij uitgeverij Cico Books.

Meer informatie: www.ninacampbell.com

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.