Honda NC: baard in de keel

Peter Lodewijks

Een jaar na de introductie van de NC700X constateerde Honda dat deze vriendelijke stoere allrounder ook populair was onder ervaren motorrijders. Dat terwijl de Japanners eigenlijk vooral hadden gerekend op startende motorrijders en heropstappers.

Om vooral die ervaren motorrijders tegemoet te komen heeft Honda de 700 een stevige update gegeven. De motor heet nu NC750X . Dat heeft alles te maken met het feit dat de cilinderinhoud met 75 cc is gegroeid naar 745cc. Ook de uitlaat is aangepast. De gevolgen van de operatieve ingreep zijn duidelijk merkbaar. De NC heeft plots de baard in de keel gekregen en is een stuk volwassener geworden. De ingrepen hebben de NC duizend euro duurder gemaakt dan zijn voorganger die bij de introductie twee jaar geleden 6999 euro kostte.

Gunstig verbruik

Om de beloofde 1 op 28,9 te halen moet je wel rustig aandoen, zo blijkt na een zeer sportieve testrit in de buurt van Athene. Want bij het aftanken na een dagje stevig jakkeren op het vaak belabberde Griekse asfalt kwam de teller op een gemiddeld verbruik van 1 op 23. Zeker niet verkeerd, als je weet hoe deze allroad tijdens de rit onophoudelijk werd gepijnigd. Bij normaal gebruik zouden de cijfers zeker een stuk gunstiger zijn.

De NC750X is vooral motorisch aangepakt, het uiterlijk is vrijwel identiek gebleven. Zo is ook de handige ’kofferbak’ op de plek van de tank gebleven. Hierin past precies je integraalhelm. De echte tank zit onder het nieuw gevormde zadel dat een stuk comfortabeler zit dan van zijn voorganger.

In Griekenland werd alleen de motor met de (optionele) automatische versnellingsbak gepresenteerd. Of DCT, zoals de Japanners dit systeem noemen. Steeds meer mensen blijken een motor te kopen waarmee ze niet hoeven te schakelen. Dit kan overigens wel bij de DCT, maar dan elektronisch met twee flippertjes aan het stuur. Dit werkt prima. Je hebt vrijwel altijd het juiste vermogen op het achterwiel en voor meer power zet je hem in de s(port)-stand. De motor reageert dan directer op het gas.

Op de bochtige wegen bij Athene bleek dat al snel de beste stand. Ga je halverwege de bocht stevig op het gas dan schakelt de NC een tandje terug. Dat is wat hinderlijk, maar kun je simpel voorkomen door zelf voor de bocht al even op de flipper te drukken zodat je met een iets lagere versnelling instuurt.

Op het slechte asfalt bleek bij onze stevige rijstijl de voorvering het soms moeilijk te hebben. Die is net iets te slap. Of veel mensen dat ook zo ervaren bij legale snelheden op het gladde Nederlandse asfalt is de vraag. Deze kritiek werd echter wel direct door de projectleider van de motor, Koki Kobayashi, genoteerd om door te brieven aan de Japanse technici om te onderzoeken of dit eenvoudig kan worden verbeterd door het gebruik van bijvoorbeeld andere olie in de voorpoten. Maar verder mag Kobayashi uiterst tevreden zijn over zijn NC750X die dankzij alle aanpassingen in alle opzichten echt verbeterd is.

Honda NC750X: 2-cilinder 745 cc, 54 pk (6250 tpm), 68 Nm (4750 tpm), kettingoverbrenging, wielbasis 1,54 meter, zithoogte 830 mm, rijklaar 219 kg (met DCT 229 kg), prijs 7999 euro (met DCT 800 euro extra).

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.