Wat brengt autojaar 2017?

De nieuwe Civic wordt fors groter en komt er als hatchback (foto) en sedan.© Foto Honda

De introductiekalender zal de komende tijd nog niet bol staan van de elektro-auto’s, want die hausse wordt pas in 2019 verwacht. Dit jaar staat er slechts één puur elektrisch aangedreven auto gepland. De markt blijft om normale auto’s vragen. Dit zijn de belangrijkste nieuwkomers.

Alfa Romeo is net klaar met de lancering van de Giulia of het volgende model dient zich aan: de Stelvio, waar het merk hoge verwachtingen van heeft. De 4,68 meter lange 5-zitter is de grootste van de drie suv’s die Alfa wil uitbrengen.

Audi lanceert de A8 en die limousine vormt het startschot voor een nieuwe designstijl die nog dit jaar wordt doorgetrokken naar de compleet nieuwe A7. De modellen van Audi zullen optisch meer van elkaar afwijken dan voorheen. In maart stelt de fabrikant het topmodel voor, maar de levering start pas tegen het einde van de zomer. De verkoop van de Q5 start deze maand, die van de A5 Cabriolet in april. De eveneens reeds voorgestelde RS 3 begint halverwege het jaar. De RS 5 volgt in augustus.

BMW start in februari met de levering van de 5 Sedan die de basis vormt voor de 5 Touring (juni). De 5 GT wordt halverwege het jaar afgelost door een 6 GT met een lagere daklijn. De vijfpersoons hatchback is in de toekomst de enige 6-Serie, aangezien de andere types worden opgevolgd door een 8-Serie. Eind dit jaar verschijnt een fonkelnieuwe X3 en stelt BMW de compacte X2 op basis van de Mini Countryman voor. Van de elektrische i3 kom een sportieve variant.

Na de kersverse Citroën C3 is het nu de beurt aan de C3 Picasso. Voor de ontwikkeling heeft Citroën de samenwerking met Opel gezocht. De Fransen brengen hun telg pas na de Opel-variant Crossland X op de markt. DS, het luxemerk van PSA, breidt zijn gamma uit met een suv. Deze heeft de technische basis van de Peugeot 3008, maar wordt hoger in de markt gezet.

Na de schijnwerpers dit jaar op de Tipo, 124 Spider en gerestylede 500 te hebben gezet, richt Fiat zich dit jaar op de 500L en de Panda. Beide ondergaan een lichte restyling.

Ford heeft zijn belangrijkste telg voor 2017 al laten zien. Het is de nieuwe Fiesta, die uiteindelijk in vijf versies op de markt komt. Naast de reguliere uitvoering verschijnen een opgehoogde Active, een sportieve ST-Line, een luxe Vignale en een racy ST. De hatchback is groter dan voorheen en biedt meer interieurruimte. Van een ander kaliber is de GT, die eindelijk wordt uitgeleverd. Tegen het einde van het jaar verschijnt de gefacelifte EcoSport, die een geheel nieuw front krijgt.

Honda maakt zich op voor de tiende generatie Civic. In maart start de verkoop van de fors grotere hatchback met kleinere motoren, inclusief een 3-cilinder. Topmodel Type-R komt later en zal voor het eerst meer dan 300 pk leveren. Ook geheel nieuw is de CR-V. Hij is technisch gebaseerd op de Civic. In de tweede helft van 2017 start de verkoop van dit model.

Bij Hyundai begint het jaar met de introductie van de gegroeide i30. Een stationwagon volgt spoedig. Na de zomer presenteert het merk ook een kleinere suv die de ix20 aflost.

Jaguar stelt in maart de XF Sportbrake voor, de enige stationwagon van het merk. Deze zal meer een chique wagon zijn dan een pak-ezel. Land Rover maakt zich op voor de volgende Discovery, die wat ronder is vormgegeven.

Kia neemt begin volgend jaar de kakelverse Rio in verkoop en lanceert enkele maanden later de derde Picanto. Halverwege het jaar komen er stekkerversies van de Niro en de Optima Sportswagon. Voor het najaar staat een compacte suv gepland. Dat wordt de opvolger van de Venga.

Mazda start in februari met de levering van de leuke MX-5 RF. De roadster met inklapbare hardtop komt naast de variant met softtop. Ook de reeds gepresenteerde CX-5 met compleet nieuw exterieur en interieur gaat in verkoop.

Mercedes brengt verdeeld over het jaar op basis van de nog verse E-Klasse een opgehoogde All Terrain, de sportieve Coupé en de chique softtop-Cabrio plus enkele AMG-uitmonsteringen. Voor de S-Klasse staat een facelift gepland en in september debuteert de CLS, die ditmaal alleen als sedan komt. Het jaar wordt afgesloten met Mercedes’ eerste pick-up, de X-Klasse.

Mini trapt het jaar af met de Clubman JCW, voorzien van een 231 pk sterke 2.0 turbomotor. Hetzelfde blok komt ook voor de fonkelnieuwe Countryman beschikbaar.

Nissan neemt de fonkelnieuwe Micra in de verkoop. De 5-deurs hatchback is de tweelingbroer van de Renault Clio. Het duo rolt ook uit dezelfde Franse fabriek.

Opel lanceert in 2017 onder meer de tweede generatie Insignia, hij is luxer en langer, maar ook lichter. Daarnaast komt Opels eerste volledig elektrische model, de Ampera-e, op de markt. In de tweede helft van 2017 lanceert Opel de crossovermodellen Crossland X en Grandland X, die in samenwerking met PSA zijn ontwikkeld. De Crossland X vervangt de Meriva, de Grandland X komt vooralsnog naast de Zafira, die uiteindelijk zal plaatsmaken.

Peugeot doet na een druk jaar met veel crossovernieuws even rustig aan. De levering van de 7-persoons 5008 start dit voorjaar. Voor de 308 plant Peugeot een lichte restyling.

Porsche breidt de Panamera-familie niet alleen uit met twee stekkerhybriden en de langere Executive, er komt ook een zogeheten Sports Turismo. Deze shooting Brake biedt voor het eerst vijf zitplaatsen in een Panamera. De levering start eind van het jaar. Rond dezelfde tijd onthult Porsche de compleet nieuwe Cayenne, gebaseerd op de Audi Q7 en VW Touareg.

Na het grootste productoffensief uit de historie van Renault doen de Fransen het dit jaar rustig aan. De autobouwer maakt zich op voor een serie facelifts, zoals die van de Captur. Maar het grote nieuws is de verkoopstart van de Koleos. Deze suv komt boven de Kadjar in het programma en deelt zijn techniek met o.a. de Nissan X-Trail. Als submerk lanceert Renault eindelijk weer Alpine, dat met een sportcoupé met middenmotor komt.

De gefacelifte Leon rijdt de Seat-showrooms binnen, waaronder een 300 pk Cupra. Halverwege het jaar verschijnt een nieuwe editie van de Ibiza. Deze vormt de basis voor Seats eerste compacte suv, de Arona. Hij komt onder de razend populaire Ateca.

Zustermerk Skoda richt het vizier op een grote suv. In maart verschijnt de Kodiaq, die zijn techniek deelt met de VW Tiguan. Op dezelfde basis komt de tweede generatie Yeti. Het concern begint echter met de gefacelifte Octavia. Ook de Rapid en de Citigo ondergaan een kleine make-over.

Bij Suzuki is de olijke Ignis gearriveerd. De compacte hatchback komt tussen de Celerio en de Swift in het gamma. In maart stellen de Japanners de volgende Swift voor.

Met vertraging start Toyota de verkoop van de Prius Plug-in Hybrid. De stekkerhybride heeft naast een aangepaste aandrijflijn ook een afwijkend front en een andere achterkant. Halverwege 2017 komt het tevens met een opgefriste Yaris.

Na de 90-serie, waarvan Volvo nu een V90 Cross Country richting de dealers rijdt, is het de beurt aan de nieuwe 60-familie. In de tweede helft van dit jaar arriveert de compleet nieuwe XC60. De suv deelt zijn techniek met de 90-modellen. Dat geldt niet voor de XC40, die mogelijk eind 2017 al wordt voorgesteld. De 40-reeks, waarvan ook nog een sedan en hatchback komen, staat op een ander platform.

Volkswagen heeft net de onderhuids opgewaardeerde Golf gepresenteerd. Volgende maand stelt het merk de langere Airspace-versie van de Tiguan voor. Hij gaat deze zomer in verkoop, precies op het moment dat VW de nieuwe, grotere Touareg aankondigt. In maart is het tijd voor de Arteon en in het najaar arriveren de vernieuwde Polo en de daarvan afgeleide suv-telg, de broederversies van de Seat Ibiza en Arona.

Meer nieuws uit HD

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.