’Eerste Emmastraat onveilig’

Pauline Poeze poseert op de meest gevaarlijke plek van de Eerste Emmastraat.© Foto United Photos/Paul Vreeker

Annalaura Molducci
Haarlem

Zelf maakte Pauline Poeze het één keer mee dat er een auto in haar voortuintje belandde aan de Eerste Emmastraat 5, haar overbuurvrouw maakte het zelfs al twee keer mee. In een straal van honderd meter waren ook nog eens twee dodelijke ongelukken de afgelopen jaren. Poeze strijdt daarom voor meer veiligheid en dus minder zwaar vrachtverkeer door haar straat. ,,Niemand voelt zich hier veilig.”

Poeze loopt de straat op om de situatie te laten zien. Het probleem is volgens haar dat de Eerste Emmastraat veel te smal is voor wat er allemaal aan verkeer voorbij raast. Er rijden per etmaal achtduizend bussen, auto’s en vrachtverkeer en in het wegdek zitten kuilen. ,,Dat komt door dat zware verkeer. Het riool is hier al vernieuwd dus dat is het niet.” Een stoep is door het verkeer al helemaal platgereden. Al jaren strijden de bewoners voor meer veiligheid in hun straat. Poeze: ,,De gemeente stelde tot nu toe dat er pas wat aan de weg gedaan kon worden als er budget is. Daar hebben we al die jaren op gewacht. Nu wordt de straat aangepakt maar ik ben bang dat er onvoldoende naar ons wordt geluisterd.”

Ze gaat op de meest gevaarlijke plek staan voor de foto. ,,Hier komt alles samen”, zegt Poeze. ,,Het barst hier van de verkeersborden wat de zaak er niet overzichtelijker op maakt en het fietspad is veel te smal. Er wordt vaak te hard gereden en verkeer komt uit een onoverzichtelijke situatie af rijden op een zebrapad. Regelmatig moeten ouders met hun baby’s in een maxicosi opzij springen.”

Dat wordt bevestigd door de leiding van de kinderdagverblijven en buitenschoolse opvanglocaties aan de Tempeliersstraat. Regelmatig wordt Bianca Draisma, clustermanager van Pipoka en Pimpernel er door de ouders van tweehonderd kinderen op aangesproken dat ze niet veilig kunnen oversteken. Zij zou daarom het liefst een veilige zebra met verkeerslichten op die plek zien. Daarvan is inmiddels ook de politiek overtuigd geraakt. Het voorstel van de wethouder om de zebra weg te halen, is dan ook niet ingewilligd.

Eigenlijk willen de bewoners maar drie dingen. Het moet veiliger worden voor alle verkeersdeeslnemers met in het bijzonder voetgangers en fietsers. Dat houdt in dat er minder verkeer moet rijden. Dat bereik je door de weg zo in te richten dat de snelheid omlaag kan, zwaar verkeer moet de straat uit en er moet een goede fundering komen om trillingen in huizen te voorkomen. ,,Want de meeste huizen aan deze weg zijn gemeentelijk monument.”

Poeze is het niet eens met de keuze van de gemeente die geen verkeerswerende maatregelen wil nemen. ,,De keuze van de gemeente is dus onveilig en in strijd met de richtlijnen van de CROW.” Aan de weg bevinden zich aan de weg woonhuizen, twee kinderdagverblijven ene basisschool, middelbare school, gezondheidscentrum en enkele bedrijven. Poeze geeft de strijd niet op, hoewel ze er een hard hoofd in heeft dat er goed naar bewoners wordt geluisterd.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.